[ubuntu-dk] Sikkerhed i Ubuntu [Was: Re: Omfattende brugerguide til Ubuntu]

Mads Chr. Olesen shiyee at shiyee.dk
Ons Apr 15 09:01:09 BST 2009

ons, 15 04 2009 kl. 07:23 +0200, skrev Ole Wolf:
> Jeg synes, det er bedst, hvis du blot fjerner afsnittet. Linux har en
> meget større udbredelse end de applikationer og suiter, som hackerne
> allerede har kastet sig frådende over. Årsagen til de manglende
> virusangreb på Linux er ikke, at hackerne ikke prøver, men at Linux
> simpelt hen ER mere sikkert.

Jeg vil tillade mig at spille lidt djævelens advokat: Hvorfor er Linux
mere sikkert, end f.x. Windows?

Rent empirisk må jeg jo give dig ret i at Linux har færre
sikkerheds-hændelser, end Windows - jeg mindes ikke at have hørt om at
en Linux-bruger fik virus eller spyware.

Men at konkludere at det overhovedet ikke har noget med udbredelse at
gøre - det tør jeg ikke. Hvis Ubuntu hypotetisk set havde en
markedsandel på størrelse med den Windows har i dag, så ville der
nødvendigvis være større grund for de "onde gutter" til at researche og
forsøge at udnytte sikkerhedshuller på Ubuntu.

Hvis vi kigger på brugernes (Windows brugere vs. Ubuntu brugere)
opførsel mener jeg ikke der er den store forskel.
En stor del af problemet på Windows er at brugerne gladeligt downloader
og installerer fra den ene og anden webside.
Hvis vi kigger på Ubuntu brugere, installerer de også gladeligt drivere
og programmer fra halv-skumle hjemmesider, så længe en guide siger de
skal (og bruger hjertens gerne sudo foran, hvis det ikke virker [1])

Hvad jeg prøver at sige er: Sikkerhed er ikke et simpelt Ja/Nej
spørgsmål, og jeg er bange for at vi nemt kommer til at male sikkerheden
i Ubuntu for rosenrød. Ja, nogle aspekter (et samlet
software-repository, signering af pakker, samlet opdatering, etc.) er
bedre, men alt i alt kan jeg ikke få øje på hvad det er der gør Ubuntu
så meget mere sikkert end Windows.

[1] Jeg har sågar oplevet brugere der konsekvent prøvede en kommando, og
hvis det ikke virkede prøvede at putte sudo foran.

--
Mads Chr. Olesen <shiyee at shiyee.dk>
shiyee.dk