[ubuntu-dk] [Ubuntu-dk] Omfattende brugerguide til Ubuntu

Ole Wolf wolf at blazingangles.com
Ons Apr 15 06:23:59 BST 2009

Hej Kim,

> Hvis nogen har lyst til at tjekke guiden eller dele af guiden for
> åbenlyse - eller mindre åbenlyse - fejl, vil jeg være meget glad. Jeg er
> forholdsvis ny med Ubuntu, så det, jeg er mest bange for, er, at jeg har
> lavet en brøler, fordi jeg ikke kender alle afkroge af Ubuntu/Linux.

Omkring sikkerhed står der:

"Ubuntu er ikke så udbredt, så de slemme gutter får meget nemmere bid, hvis de
går efter Windows-brugerne, end hvis de går efter Ubuntu-brugerne. Derfor
gider de ikke gå efter Ubuntu-brugerne."

Dette er en myte, som man ofte støder på, og den er der ikke nogen grund til
at bringe videre. Det er ikke korrekt, at den relativt mindre udbredelse får
hackerne til at holde sig væk!

Hackere m.fl. forsøger alt, hvad de overhovedet kan. Det er derfor, at man
finder spam, der er (ordentligt) oversat til dansk, der jo har langt mindre
udbredelse i forhold til verdens sprog, end Linux har i forhold til Windows.
Det er derfor, at selv ret obskure applikationer bliver angrebet, selv om
disse applikationer har langt mindre udbredelse end Linux. Det er derfor, at
hackere lægger trojanere i "key generators" m.fl. for programmer, der har
brugerskarer på kun nogle få tusinde.

Jeg synes, det er bedst, hvis du blot fjerner afsnittet. Linux har en meget
større udbredelse end de applikationer og suiter, som hackerne allerede har
kastet sig frådende over. Årsagen til de manglende virusangreb på Linux er
ikke, at hackerne ikke prøver, men at Linux simpelt hen ER mere sikkert.

--Ole