[ubuntu-dk] Sikkerhed i Ubuntu [Was: Re: Omfattende brugerguide til Ubuntu]

Kenneth Nielsen k.nielsen81 at gmail.com
Ons Apr 15 09:19:27 BST 2009

> Hvad jeg prøver at sige er: Sikkerhed er ikke et simpelt Ja/Nej
> spørgsmål, og jeg er bange for at vi nemt kommer til at male sikkerheden
> i Ubuntu for rosenrød. Ja, nogle aspekter (et samlet
> software-repository, signering af pakker, samlet opdatering, etc.) er
> bedre, men alt i alt kan jeg ikke få øje på hvad det er der gør Ubuntu
> så meget mere sikkert end Windows.

Uden at det her nu skal udvikle sig til en af de der kæmpelange
diskussioner om sikkerhed, vil jeg blot påpege en enkelt ting.
Principielt er jeg enig med dig, jeg synes ikke at vi skal male det
rosenrødt, og selv har jeg i hvert fald ikke nok viden til at kunne
garantere hverken det ene eller andet. Men en ting vil jeg dog påpege,
udover de du nævner, som jeg mener er med til at give GNU/Linux en
bedre indbygget sikkerhed og det er rettighedssystemet. Når du
installerer XP så bliver første og nogle gange eneste bruger
automatisk administrator, uden nogle advarsler eller information om
hvad det betyder. Så fra installation af og fremefter logger de ind
som administrator og går på nettet som administrator osv. I Ubuntu er
det godt nok også sådan at første bruger bliver administrator
automatisk og uden nogen adversler eller information (mener jeg), men
han logger stadigvæk kun ind som almindelig bruger. Det kan så godt
være at han er alt for sjusket med hvornår han bruger sudo, men det er
trods alt bedre en at have sudo foran alt, sådan som nettoresultatet
er i f.eks. XP.

I alle tilfælde synes jeg godt at man må nævne sikkerhed, for alt
andet lige så er der mindre chance for at få virus på din
Ubuntumaskine sådan som tingene ser ud nu. Sådan som jeg foretrækker
den slags formuleringer i guides er at sige, at til dato er vrius
infektioner i Ubunut mere eller mindre uhørt og risikoen må derfor på
nuværende tidspunkt betragtes som forsvindende lille. Derefter
fortsætte med at sige, at der er forskellige meninger om hvorfor det
er tilfældet, hvor nogle peger på en bedre indbygget sikkerhed på
grund af den måde systememt er designet og andre blot peger på den
væsentligt mindre eksponering. Eksponeringen er det jo alligevel ikke
sandsynligt ændrer sig fra den ene dag til den anden eller sågar endda
væsentligt fra det ene år til det andet.

> [1] Jeg har sågar oplevet brugere der konsekvent prøvede en kommando, og
> hvis det ikke virkede prøvede at putte sudo foran.

Yikes

MVH Kenneth Nielsen