[ubuntu-dk] O.k., manglende oversættelse og language pack

Kim Ludvigsen ludvig at kimludvigsen.dk
Tor Jan 29 15:16:34 GMT 2009

Jeg er ved at lave nogle brugerguider til Ubuntu, og i den forbindelse
har jeg et par spørgsmål og et par "brok".

Sluk-menuen til højre i det øverste panel er ikke oversat. Jeg kan regne
ud, at det skyldes de problemer, som Kenneth skriver om her:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-dk/2008-October/001133.html

Jeg har brug for at vide, hvad I har oversat "Hibernate" og "Suspend" til.

Kenneth nævner i ovennævnte indlæg en language pack, hvor henter jeg den?

"O.k." på knapper skærer virkelig i øjnene, når alle andre programmer og
styresystemer bruger "OK". Og som Version2 skrev i forbindelse med
udsendelsen af 8.10, trækker brugen af "Fremad" i stedet for "Fortsæt"
eller "Næste" også ned i helhedsindtrykket.

Jeg kan se, at I har talt om artiklen -
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-dk/2008-November/001153.html -
og jeg kan forstå, at problemet måske skyldes et udslag af tidligere
tiders oversætterpolitik. Hvad er den nuværende politik? Jeg tænker på,
om I nu oversætter efter de mest "logiske" eller "korrekte" ord, eller
om I oversætter til det som er mest brugt?

Jeg forstår for øvrigt problemet. Jeg er med i MozillaDanmark, hvor vi
også har diskuteret "O.k." og sådan noget som "é" i menupunkter. Vi
endte med at bruge "OK" og "e" i menupunkter. Og vi skelner meget til,
hvordan andre programmer oversætter nye ord og begreber, så forvirringen
bliver mindst mulig for brugerne.

Jeg vil også gerne snakke lidt om, hvordan vi kan gavne hinanden og ikke
mindst udbrede kendskabet og installationerne af Ubuntu. Men det vender
jeg tilbage med, når jeg er nået lidt længere med guiderne om en måneds
tid eller to. Indtil videre kan I se, hvad jeg har gjort med Firefox:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-firefox.php
Ubuntu-guiderne vil være lavet på samme måde og henvende sig til
almindelige brugere - men de vil være noget mere omfangsrige (suk!).

Mvh. Kim Ludvigsen