[ubuntu-dk] Fwd: Oversættelser (Pidgin: Proxy -> Mellemvært)

Anders Thomsen mail at andersthomsen.dk
Man Sep 22 21:11:56 BST 2008

> Jeg går ikke ud fra, at du for at løse *det* problem vil foreslå, at vi
> allesammen kører Windows?

Selvfølgelig ikke. Vi må bare acceptere, at vi indtil videre har en
meget lille del af markedet. Og så længe det er tilfældet er vi nødt
til at tale samme sprog som majoriteten.

> I et tredje scenarie finder vi desuden den flok brugere, der vil sidde
> og nyde, at deres computer taler et sprog, de forstår.

For at disse brugere skal vide hvad mellemvært betyder, skal de også
vide hvad vært og klient/gæst er udtryk for. Gør de det, forstår de
nok også hvad proxy betyder.

> Igen: Mange misforståelse kunne også undgås ved at vi allesammen kører
> Windows. At mange folk har truffet dårlige valg tidligere er ikke i sig
> selv nogen særlig god grund til at træffe samme dårlige valg.

Hvem siger de valg er dårlige? Desuden kan heller ikke bare lave
etablerede udtryk, som harddisk og weekend om, fordi de oprindeligt
var "dårlige valg"?

> Hvis man alligevel skal lære et nyt ord for noget, så er der ikke nogen
> grund til at foretrække et "volapyk"-ord som "proxy". "Mellemvært" er
> lettere at huske, da det er sat sammen af kendte ord.

Jeg mener det vigtigste må være at lære det ord, der har vundet indpas
branchen. Dette fremmer kommunikationen. Ved konstruktion af nye ord,
bagom det etablerede, skabes forvirring.

> Jeg har svært at tro, at folks manglende ønske om at vide, hvordan deres
> computer virker, får dem til at foretrække volapyk frem for almindeligt
> dansk, bare fordi den danske udgave faktisk giver en antydning af, hvad
> man taler om. Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig en eller anden form
> for kildehenvisning, hvis du vil påstå det modsatte.

Det vil jeg gerne, men jeg har ikke råd til at få Gallup til at lave
en rundspørge.
Flertallet af brugere, der prøver Ubuntu, har som oftest ét ønske *:
det skal bare virke nogenlunde som før (Windows). Når de skal
indstille deres netværksforbindelse, mener jeg de er hjulpet bedre på
vej, ved at blive præsenteret for et etableret udtryk, i stedet for et
~ingen kender. For de fleste af disse brugere vil "mellemvært" være
lige så meget volapyk som "proxy".

* Dette er min personlige erfaring.

-Anders Thomsen