Re: Nybörjare

Erik Eloff erik at eloff.se
Sat Juni 6 19:07:01 BST 2009

2009/6/6  <per.pennander at bredband2.com>:
> Hej !
>
> Är gigantisk nybörjare, har precis beställt en CD med Ubuntu 9.04, ser fram
> emot den om några veckor. Mina frågor är:

Hej Per!
Roligt att du vill prova på Ubuntu.

> 1. vill köra Ubuntu parallellt med mitt nuvarande OS MS XP Home, om jag
> lägger i Ubuntu CD:n när den kommer och följer instuktioner och installerar
> denna kommer jag då när jag startar min PC få en valmöjlighet i någon
> commandmljö där jag får ta ställning till om jag vid detta tillfälle skall
> köra XP Home eller Ubuntu? Och kommer denna konfiguration att ske utan att
> jag behöver hacka en massa?

Installationen kommer att känna att det redan finns en XP på datorn.
Du kommer automatiskt att få en lista där du kan välja XP eller Ubuntu
när du startar datorn. Inget hackande behövs för detta.

> 2. Vilke SW medföljer Ubuntu 9.04? Förstod att Firefox följer med , men
> Open Office?

Open Office ingår, plus en massa andra saker som chat-program, e-post,
musikspelare och det mesta som behövs. Sedan finns det massor med fler
saker att installera om man vill. Med hjälp av "Program > Lägg till/ta
bort... " kan du enkelt installera tusentals andra program.

> 3. Kommer en installation av Ubuntu störa eller förstöra det eller delar av
> det jag redan har på datorn? Är det så att säga failsafe att försöka
> installera Ubuntu CD:n?

Ubuntu förstör inte det som du redan har på datorn, men det måste
finnas ledigt utrymme att installera på. Vid installationen kan man
välja att krympa "C:" så att Ubuntu får plats "efter" på hårddisken.

Men som ALLTID gäller när man gör större förändringar på datorn, så
ska man ta backup på allt som är viktigt. T.ex. kan ett strömavbrott
mitt i installationen ställa till med en hel del bekymmer. Då är det
mycket skönt med en backup någon annanstans.

Lycka till,
// Eloff