Re: Nybörjare

Micke Karlsson mmmicke at gmail.com
Sat Juni 6 19:42:08 BST 2009

2009/6/6 Erik Eloff <erik at eloff.se>:

> Installationen kommer att känna att det redan finns en XP på datorn.
> Du kommer automatiskt att få en lista där du kan välja XP eller Ubuntu
> när du startar datorn. Inget hackande behövs för detta.

Det finns ett förträffligt installationsverktyg som heter wubi som gör
att du kan installera Ubuntu inuti Windows. Du startar installationen
precis som ett vanligt windowsprogram. Nästa gång du startar om datorn
kommer du att kunna välja om du vill starta Windows eller Ubuntu.
Detta är det ena sättet att intallera Ubuntu. Det vanligaste sättet är
att installera det på en egen partition, något som kan vara klurigt
för de som inte är vana att partitionera sina hårddiskar (och därför
uppfann man wubi).
Läs mer om wubi här:
https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide?action=show&redirect=Wubi
och här:
http://wubi-installer.org/

> Ubuntu förstör inte det som du redan har på datorn, men det måste
> finnas ledigt utrymme att installera på. Vid installationen kan man
> välja att krympa "C:" så att Ubuntu får plats "efter" på hårddisken.

Detta steg slipper du om du väljer wubi-metoden. wubi installerar
nämligen Ubuntu i en fil på Windows-partitionen. Tycker du att det
känns krångligt så rekommenderar jag wubi, men om du tycker det är
enkla grejer ska du absolut göra en "riktig" installation.

Sedan undrar jag varför du beställt en skiva? Du vet väl om att det
går att ladda hem och bränna Ubuntu på en vanlig CD? Om du inte har
möjlighet att göra detta själv så kan jag bränna en cd till dig och
skicka (gratis naturligtvis), så slipper du vänta på den långsamma
leveransen.
Om du väljer wubi-metoden så tror jag att du till och med slipper
bränna någonting, och att wubi automatiskt laddar hem
installationsfilerna åt dig (men jag kan ha fel - jag har aldrig
använt wubi själv eftersom jag inte har Windows).

Lycka till!

/micke