Re: Översättning, pdmenu

Kristoffer Lundén kristoffer.lunden at gmail.com
Mon Jan 2 13:11:42 GMT 2006

On 12/31/05, Daniel Nylander <info at danielnylander.se> wrote:

> Exakt!
>
> Danne

Och ingen av er tycker att det är ett dåligt förslag från deras sida?

Det där är ju precis lika illa som en riktigt uselt översatt film. Ni
vet, när man gör allt för att försöka att inte läsa textremsan men det
går ju liksom inte att stänga av sin läsförmåga på begäran. I bästa
fall blir det i alla fall lite komiskt, kanske efter ett par öl med
gänget iaf, i sämsta fall helt obegripligt. Förresten är detta värre,
för på film kanske man kan originalspråket och kan lyssna ihop
sammanhanget.

Jag är förmodligen lite extra känslig, men språk är viktigt och jag
tycker inte om när det slarvas med. Ibland funderar på man på om 90%
av sånt språk kommer sig av någon form av hobby-elitism, att det är
tufft att ha ett "eget" språk eller nåt, men det vore bara för dumt.
Fast det är klart, vi har ju 1337-gänget, så vem vet... =)

"Hej, det är mamma. Jag försökte köra ett program här och det säger
att det 'kunde inte'... vänta vad står det egentligen... 'kunde inte
initiera tangenttilldelningarna'. Vad betyder det?"

"Du, ta om det där en gång till. Vad stod det sa du?"

"Kunde inte initiera tangenttilldelningarna."

"Ja-a du... tangent-vadå?"

"Tilldelningarna. Vad är det?"

"Ja, det kan kanske ha något att göra med vilken tanget som gör vad.
Fast jag vet inte. Vad försökte du göra?"

"Jag startade bara programmet. Och då står det 'kunde inte inittera
tangenterna nånting'. Vad gör jag åt det här? Vad är det det
init-tjafset för nåt? Vad försöker den göra?"

=)

--
Kristoffer Lundén
✉ kristoffer.lunden at gmail.comkristoffer.lunden at gamemaker.nu