Feedback: Kiwi si Ubuntu-ro

Doru Horișco doruhushhush la gmail.com
Joi Mai 7 12:29:54 BST 2009

Am observat dealungul timpului că foarte multe persoane care doresc să
încerce linux pornesc cu Kiwilinux.
Câteva observații din problemele întâmpinate (nu sunt tehnice):
-1. utilizatorii obișnuiți nu și-au pus întrebarea de ce s-au trezit
cu desktopul Ubuntu la instalare.
Această întrebare sau nedumerire a apărut mai mult la cei care au un
pic habar despre ce se întâmplă.
-2. problemele reale au apărut la configurările plăcilor grafice și a
internetului (clicknet în special, sau pentru dispozitive USB)
-3. după instalarea sistemului, utilizatorii s-au apucat de instalat
programe suplimentare, fără să consulte ce anume au deja instalat
implicit. Aceată acțiune ducând la reinstalarea programelor deja
existente.

Cam acestea sunt cele mai mari probleme, să zic așa.
Cum s-ar rezolva punctul 2. nu am nici cea mai vagă idee. Pare a fi o
problemă de natură tehnică si am văzut că Jani depune eforturi
serioase pentru rezolvarea ei, cel puțin pe partea de internet (care
depinde de conditiile noastre concrete). Nu știu ce s-ar putea face pe
parte de plăci grafice (pare să nu tină de noi).

Pentru punctul 1. cred că se poate rezolva relativ ușor consultând
desktopurile personalizate de către utilizatori si publicate pe forum.
Se poate crea (cred) o imagine de fond pentru desktop care să fie
atrăgătoare și să reprezinte într-un fel sau altul Kiwilinux și nu
Ubuntu în mod direct.
In același mod cred că se poate rezolva și usplash-ul și imaginea
pentru gdm. (deocamdată eu citesc și încerc să fac ceva pentru usplash
si imagine de fond și nu avansez prea repede, dar fac progrese).
Tot la acest punct lipsesc direcțiile de dezvoltare. Dimensiuni,
palete de culori, etc..
Pentru ca să se implice cineva este nevoie de un cadru de lucru.
Exemplu:
„Pentru Wallpaper trebuie realizate următoarele dimensiuni: dim1, dim2, ...
Pentru wallpaper se vor realiza imagini în format png restrânse la o
paletă de culori de 10 culori (si aici ori se dă numărul de culori din
paletă ori se specifică - hexa sau grafic - culorile acceptate)
Imaginile vor fi trimise (publicate) persoanei care împachetează CD-ul
(sau programul de instalare imagine de fond)
Proiectele vor fi luate în considerare până la data de ..., pentru a
putea fi incluse pe CD.”

De asemenea, cred că se poate alege și o anumită temă pentru
ferestrele aplicatiilor și pentru afișarea fișierelor.

Pentru punctul 3 cred că trebuie sa promovăm mai mult conținutul
CD-ului, cu poze ale programelor instalate implicit așa cum este și
pentru Ubuntu, împreună cu o scurtă caracterizare și cu echivalentul
din windows.

Jani nu are cum sa le facă pe toate, cred ca ar trebui sa ne împărtim sarcinile.
Cred că ar fi bine să punem anunțuri pe forum, lista de discuții sau
orice alt loc de unde am putea strânge voluntari. După ce i-am strâns,
sa-i testăm cu proiecte mici pe care să le arătăm comunitătii. În
felul acesta putem atrage și mai mulți, în opinia mea, iar valorile se
vor cerne de la sine.

Sigla kiwi nu are dimensiunile „reglementate”. Acestea fiind cerinte
tehnice care nu țin de abilități grafice, trebuie stabilită și impusă
de dezvoltator. Culorile și aranjamentul lor poate fi lăsat la
alegerea graficienilor.

Referitor la Ubuntu-ro și KiwiLinux.
O versiune Ubuntu localizată pare justificată și argumentele aduse de
Adi sunt logice și de bun simț. De asemenea, într-un anume sens sunt
chiar susținute de Ubuntu. Participând la discuțiile pe astfel de teme
și citind pe wiki, se poate spune că este chiar o recomandare. Se
poate avea o versiune Ubuntu localizată, având chiar unele programe
utilitare suplimentare (pentru internet in special). Astfel de
versiuni trebuie sa respecte restricții mai mari, pentru că trebuie să
fie la urma urmei Ubuntu (licențe, programe implicite, etc.). Nu
există suficient loc pe un CD „oficial” Ubuntu pentru a include toate
limbile si toate utilitarele specifice unei zone, țari sau regiuni și
acesta este motivul pentru care se recomandă de către canonical să se
realizeze, acolo unde este posibil, discuri de instalare localizate.

Personal prefer metoda folosită și de spanioli, care au o versiune
personalizată de Ubuntu specifică Spaniei (au chiar mai multe de
fapt). Cu programe instalate implicit care diferă de cele instalate
implicit în Ubuntu, cu codecuri proprietare (care pot fi incluse pe
disc datorită licenței permisive și datorită legislației țării), cu
grafică specifică și cu arhive de programe proprii (chiar dacă
sincronizate cu cele de la canonical sau alți dezvoltatori).
În opinia mea Kiwilinux se apropie cel mai mult de această abordare.

Dacă mai am și alte păreri revin pe listă,

Doru Horișco