Feedback: Kiwi si Ubuntu-ro

Jani Monoses jani.monoses la gmail.com
Mie Mai 6 22:00:42 BST 2009

2009/5/6 Jani Monoses <jani.monoses at gmail.com>

> Planuiesc sa scriu un mail mai in detaliu azi despre cum vad eu rolul kiwi
> in contextul ubuntu si ubuntu-ro,

Se pare ca doar Alin si Adi au raspuns. Eram curios si de ce zice Stas,
Doru, Alex, Lucian, Marius si altii pe care
nu-i prea stiu, dar care sunt activi in Ubuntu-ro :)

Oricum mi se pare ok ca Adi a inceput un remix Ubuntu-ro si au fost persoane
care l-au ajutat si incurajat. E bine
sa fie miscare in ubuntu-ro legat de proiecte cat de mici incepute local.

Cred ca majoritatea celor de pe lista sunt de acord ca vrem ca FOSS, si
Ubuntu in particular sa fie cat mai folosit,
si cat mai multi utilizatori din Romania din toate categoriile sa aiba o
experienta mai placuta la calculator dupa ce
pot inlocui Windows. Ubuntu e probabil cea mai potrivita distributie pentru
a face asta posibil, datorita calitatii si
comunitatii mari.

Dar clar ca ar mai fi de imbunatatit, de aceea sunt atatea distrouri care
localizeaza si baga codecuri acolo unde legea
nu interzice asta.

Deci aici apare posibilitatea de a accelera si usura migrarile oferind o
varianta mai usor de instalat sau configurat, si
cele mai evidente schimbari intr-o astfel de derivata sunt adaugarea
pachetelor mai des folosite dar care din diverse motive
nu-s pe CDul Ubuntu original. Acesta era si scopul principal al Kiwi, si
acesta e si cel al remixului Ubuntu-ro.

Diferenta esentiala e ca in functie de cat de tare modifici CDul trebuie sa
modifici sau nu si numele. Cu unele mici modificari
e ok sa fie numit un Remix. Altele necesita un nume care nu implica ubuntu
in nici un fel, poate fi folosita doar expresia 'bazat pe ubuntu'
Legat de limbi e clar, dar de codecuri nu am inteles din acel text daca e
sau nu considerat remix dac pui codecuri sau instalator
pt soft non-free ca flash. Mai trebuie studiat, sau cel mai bine intrebat
Canonical sau pe lista de ubuntu-derivatives devel, ca cei de
la Canonical raspund foooooarte incet. Mie nu mi-au raspuns  inca la o
intrebare legata de trademark ce am pus-o cred ca acum 2 ani :)

Legat de Kiwi: eu voi continua sa-l maintainuiesc cat timp vad ca lumea il
foloseste si primesc feedback pozitiv. Dar efort mai mare in dezvoltarea
lui depun doar daca sunt altii care ajuta; nu am destul timp pentru a face
prea multe in afara de update, fixuri, teste, si ISO la cate un release nou,
eventual si intre releasuri o data. Cu artwork mai primesc ajutor din
fericire, dar ar fi taskuri de dezvoltare sau bugfixing, backports,
organizare, upstream contact
si altele care toate necesita atentie.

Deci daca se face ubuntu-ro remix, e ok din partea mea sa fie numit Ubuntu
pentru Romania si linkat pe site  in loc de kiwi, si e foarte bine daca
echipa ubuntu-ro
se mobilizeaza si daca acest remix accelereaza implicarea in upstream. E un
pas inainte pentru toata comunitatea.

Pe de alta parte sunt deschis si la implicarea mai multora in kiwi, si
atunci am avea sanse sa avem o distributie locala *cu adevarat tare*, asa
cum au spaniolii si turcii si alte tari,
bazate toate pe Ubuntu dar cu schimbari extensive special pentru localnici,
promovate bine local, si in acelasi timp cu comunitatea nedespartita de cea
ubuntu. Asta zic ca ar
fi un pas si mai mare inainte pentru toata comunitatea.

Jani