[ubuntu-no] betydningen av design og opplevelse

Aksel Celasun aksel at celasun.com
Fre 2. Des 2005 11:13:22 GMT

grethe at bek.no wrote:

>Andreas Henden wrote:
>

>>Hvordan kunne du mistenke Ubuntu?

Hei Grethe

Je har lyst til å reflektere litt på noen av svarene dine her.

>Tja, alt fremmed møtes med umiddelbar skepsis.

Så sant som det kan bli sagt.

> [...]
>
>Men jeg fikk noen ahaopplevelser: I installeringsprossessen til de
>kommersielle distroene får du jo virkelig følelsen av at du allerede er
>inne, siden alt allerede er pakket inn i samme design- du har mandirvas
>stjerne med deg hele veien. Og det er fint. Når det virker. Men det er
>veldig dumt for omdømmet til distroen - altså merkevareverdien - når det
>ikke virker. Da trekker dysfunksjonen selve merkevaren ned.
>
>Ubuntu er ikke slik, og er veldig godt lagt opp mht. estetisk
>brukeropplevelse - altså hva programvaren forteller deg.

Enig

>Spesielt installasjonsprosessen, som på mange måter bør kunne sammenlignes
>med et adventure spill der man skal møte spørsmål, svare riktig, finne
>nøkler osv. Gjerne "Prince of Persia" om du vil.

Endel andre, uten å nevne navn, føles ut som om man år igjennom et
intervjurunde med å utveksle personale
opplysninger, og om du vil registrere produktet.... Hvorfor i himla skal
jeg registrere et produkt jeg har kjøpt?
Hvor er den registreringslisten, og hva vinner jeg? (dere vet nok
hvilket OS jeg snakker om)
Men det er det glade vannvidd syns nå jeg om hvorfor Redmond skal ha
mitt navn etc ...

>Når man skal installere Ubuntu kommer man inn "porten". Her finnes ubuntus
>logo, men mest som en skygge. Denne skyggen er i tillegg er speilet, som
>om vi har å gjøre med noe som står på vannet. Dette liker jeg veldig godt.
>Her sies det "dette skal vi snart nå", og det er flyktig og luftig, og vi
>er fortsatt i et slags mørke. Vi er altså ikke "inne" i Ubuntu - men på
>vei mot en drøm. Mot Ubuntu. ;-)

hehe...

>Når man så går i gang med selve installasjonsprosessen er man i en annen
>og mer realistisk verden, den refererer til "maskin" - her er veldig enkel
>grafikk, klare farger, og er alt bra, er skjermen blå, og er noe feil,
>blir den rød.
>
>Det vil si at når noe går galt, er ikke dette visuelt knyttet til Ubuntus
>logo, men til en prosess som har med maskin å gjøre. Dermed "sverter" ikke
>feilene ubuntu på samme måte som feil i intallasjonsprosessen sverter
>mandriva, fordi man allerede er i mandriva-land.

Jeg ville påpeke noe ang det å sverte Ubuntu.eller andre OS for den sags
skyld.
Først vil jeg presentere meg littebitt, da jeg jobber endel med å drifte
Skolelinux.
Og dette med å "på en måte mistolke feil", og legge skyld på hvor feilen
ligger er et problem for mitt vedkommende
da jeg har 9 virksomheter som bruker Skolelinux i Hurum kommune, der jeg
drifter et Skolelinux nett.
Da vi bruker Open-xchange som webmail/gruppevare løsning, og folk har
problemer med webmailen, så refererer
brukerne til Skolelinux, selvom de ikke har det minste med hverandre å
gjøre, eneste er at de begge kjører på
Linux, men det er alt. Dette har jo med kompetanse å gjøre, mtp at
brukere ikke vet at webmail er noe helt annet Skolelinux
dvs hvis garasjen din hjemme brenner opp, så skylder man ikke på bilen din.
Dette er kun et eksempel, av mange. og det som er merkelig er at man
visst har glemt at vi IKKE har hatt noe
virus problematikk de siste 2-3 årene =).

Desverre er det sånne faktorer som gjør at en brukeropplevelse blir
mindre hyelig når man ikke vet hva som er årsaken
til problemet, jeg mener ikke noe mtp deg og din kompetanse, men jeg har
samme erfaring.

> [...]
>nerdetone som er litt nedlatende, og fremstiller meg som om jeg er i ferd
>med å miste pusten, og det er morsomt, men også her bare når det virker,
>for når det er ett eller annet feil, og du prøver deg frem, virker den
>morsomme tulletunen litt fornærmende, jeg blir rett og slett litt lei av
>"okei, are you ready" eller "Now that wasn`t that hard was it" - typisk
>guttete og litt patroniserende, og ja, jeg blir sur. Jeg er en voksen dame
>som er gift, og jeg har to barn, lån i banken osv, og har en begrenset
>interesse for gutteromshumor. Her er Ubuntu helt streit, informativ og

Dette tror jeg ubuntu har som et "mål"... det skal ikke være for mye
konfig, ting og tang skal tilrettelegges
på en måte slik at man skal slå på- bruke - slå av, arrester meg om jeg
tar feil, men je leste dette i et tidskrift
for ikke så lenge siden.
Og jeg syns det er rette veien, maskinen er bare et verktøy for de
fleste, og for de andre mye mer, og da har man konsoll.

>Når man er inne er det bare å si at designen er veldig fin. Den som i sin
>tid laget ubuntu-logoen bør værefornøyd. Designfaglig er den meget god:
>Her er referanser til syklus, mennesker,samarbeid, gjensidig avhengighet:
>Alt det Ubuntu pretenderer å stå for som kan oppsummeres i ett ord:
>filantropi

Vi har kjøpt inn en iMAC G5, og hvis du ikke har sett på designet der
eksteriør/"interiør", anbefaler jeg det...
Det er så lekkert at jeg uten problem ville bruke en iMAC som stuemøbel
eller hengt flatskjermen
opp på veggen. terningkast 6.

> [...]
>som fasinerer meg er at det er så realistisk orientert - som om man
>forsøker å refererer til "virkeligheten".
>
>Ubuntu har noe av dette, i starten får vi se et slags steppelandskap. Men
>der stopper det også. Lydvalget gir oss en liten "touch" av morgengry -
>lyse toner som spiller. Klikker man, får man en "touch av trommer". Men
>forskjellen er at det går i brunt og oransje. Og det er interressant. På
>det vestlige kontinentet er brunt assosiert med jord, møkk, skitt og alt
>som er gammelt. Vi har ordet "brunslitt". Her får vi en annen opplevelse

Jeg selv elsker trommelyden...ha ha ....nesten som om man er klar til en
liten jungelkonsert på tastaturet
før man skal  logge inn....

> [...]
>seg selv er en egen kultur(rekursive akronym, "use the source, Luke",
>osv), alt dette slipper man å forholde seg til med Ubuntu. For Ubuntu
>retter seg ikke mot fri programvareentusiaster som vandrer rundt med en
>stor leketøyspingvin under armen.
>
>Ubuntu retter seg mot sånne som meg. Og jeg er litt filantropiske til
>sinns, opptatt av det skjønne og det godes vilkår, kunst og kultur, og har
>engasjert seg i fri programvare fordi holdningene minner mye om de jeg
>ellers har: verne av ytringsfrihet og informasjonsfrihet, fremme

Og ikke minst kompetansebygging - Samt at man har friheten til å velge
leverandør fordi programmet er  ÅPENT.
Dette er viktig for vår del som har endel fagapplikasjoner. Desverre er
ikke "alt" på Linux, men endel åpen proramvare
benytter vi av oss på Windows, feks OO.org som bare blir bedre og
bedre....Sak/arkiv systemet vårt er kontraktfestet å
kunne støttet OO.org og endel av skylde på at åpen proramvare ikke er
mer utbredt er at leverandørene ikke vil/kan levere
på andre plattformer eller med muligheter intererte løsninger. SLETT
holdning, og flere burde tenke på at man skal begynne å kreve dette
da det er forbrukerne som finansierer firmaet. Og firmaet skal ikke
kreve av forbrukerne hva slags verktøy du skal bruke.
Men dette er kanskje en helt annen diskusjon.

>Her er Edubuntu en utfordring for Skolelinux. Var det noen som tvang
>meg i dag, ville jeg nok valgt Edubuntu. Satt jeg i en eller annen
>kommune, med en positiv holdning til fri programvare, og et ønske om å
>gjøre noe her, ville jeg valgt Ubuntu fremfor Skolelinux. For det første
>fordi jeg da direkte er med på å fremme demokratiutvikling i afrika. Jeg
>tror i alle fall det.

Edubuntu og Skolelinux har allerede begynt et lite samarbeid for ca 1
års tid tilbake,
de vil jo gjerne slippe å finne opp kruttet på nytt, så dette er
allerede igang, men hvor utredt samarbeidet
er vet jeg ikke, men uansett, en delt arkitektur med Skolelinux
hovedtjener og evnt edubuntu på desktop
ville vært en drøm.

Vi driver også å tester ut K12LTSP, som er fedora basert, og den mer
"snacksy" på alle måter.
Anbefaler at du tar en titt på den også.
Penere GUI og enklere å administrer på mange måter, kombinert med en
Skolelinux hovedtjener, er dette
en veldig bra kombinasjon. Kongsvinger kommune har denne løsningen på
9-10 Skoler.

>Men aller mest fordi desktopen har en utrolig søt skolejente på - litt
>sånn retro 70-talls som er helt etter min smak. Nei, egentlig bare derfor.
>Og selv om alle gode nerder vil forklare meg at sånn kan du organisere
>skolelinux-desktopen selv også - det er det som er så fint med Linux, vil
>jeg si til dem: Det var Edubuntu som hadde en skolejente på desktopen. Jeg
>er opptatt av skolejenter. Skolelinux er fortsatt i pingvinland.

Hehe....ja kan vel si meg enig der, og det er et faktum at desktop
opplevelsen, eller utseende har stor betydning
for brukere og ikke minst for elever og de mindre.
Sarge versjonen av Skolelinux har et bedre GUI enn Woody så det hjelper
litt, men Skolelinux har ikke helt
den "fine barnslige" looken enda, kanskje litt mer bedrifts rette
enda... men det kommer seg nok.=)

>Og dermed er vi kanskje inne på noe som er litt viktig. Skal man utvikle
>fri programvare til formål utenfor bedriften, må man vurdere om det tjener
>sin hensikt å lage design som refererer til næringslivets lyseblå og
>luftige univers. I tillegg må man vurdere om pingvinland også er
>hensiktsmessig for å fremme fri programvare for folk som har et avdempet
>forhold til pingviner.

Enig, maskoten er ikke must i alle sammeng men bør vises på de virkelige
aktuelle stedene, ikke som en linselus overalt.

http://k12ltsp.org/contents.html

>Hva ser hyggeligst ut? Jeg velger jenta.

Vi har valgt Skolelinux, men tester ut K12LTSp og vil nok sikkert teste
ut Edubuntu også.

(kan være noen mangler på bokstave G , knappen har hengt seg litt)

>Grethe M.

Mvh

Aksel Celasun
IKT Hurum kommune