kan Ubuntu 12.04LTS nog altijd niet naar v. 14.04.1 upgraden

Jaap Woldringh jjhwoldringh op ziggo.nl
Di Jul 29 08:56:34 UTC 2014

Op 28-07-14 om 22:28 schreef Y P:
> Hoi lieve Ubuntero's!
>
> ik heb nu effe gewacht, -eigenlijk een hele tijd-, om mijn Asus EEE 1225C
> met Ubuntu 12.04LTS erop, te upgraden.
> Ik heb eerst een  sudo su && apt-get update && apt-get dist-upgrade  gedaan,
> dan heb ik  reboot  gedaan, omdat er een nieuwe kernel mee was gekomen;
> nu doe ik een  sudo su && updatedb && apt-get update && do-release-upgrade
> en..... er gebeurd niets; er verschijnt wel het volgende:
>   Er wordt gecontroleerd of er een nieuwe Ubuntu-uitgave is
>   Geen nieuwe versie gevonden
>
> Wat nu ? is die er of is die er nu niet, die .1 versie ?
> [...]
Hallo Y P,

De nieuwe .1-versie is er wel hoor. Maar ik moet zeggen dat dit ook niet
werd gemeld in mijn Updatebeheer, toen het al minstens een dag uit was.

Ik heb zoals gebruikelijk de .iso gedownload en op een USB-stick gezet,
alles gecontroleerd, en geïnstalleerd. Er was een keuze 12.04 te
vervangen door 14.04.1, en dat heb ik gedaan.

Wat je nog meer moet doen hangt af van wat je wilt. In Uiterlijk
(Appearance) heb ik ingesteld dat ik workspaces of werkbladen wil
gebruiken, en verder kan je een of meer of alle (?) lenses uitschakelen,
onder meer die van Amazon, zodat niet al je zoekopdrachten naar Jan en
alleman worden gestuurd.

Ik heb ook ingesteld dat de menu's in het venster van het programma zelf
worden weergegeven, en niet in de balk bovenaan, zoals dat in 12.04 het
geval is (en mij vaak heeft doen zuchten).

Er is kennelijk nog minstens een niet opgelost probleem: bij het
opstarten krijg ik soms dat er een malformed file wordt aangetroffen,
maar na een korte onderbreking gaat het booten verder. Op Launchpad
(google op "malformed file") kan je vinden dat er al driftig aan wordt
gewerkt, maar kennelijk nog zonder succes. Er staan wel enige
workarounds die voor de een wel en de ander niet werken.

Verder lijkt mij de nieuwe Ubuntu veel sneller dan de oude, mits je niet
een te oude grafische kaart hebt. 2D wordt niet meer ondersteund. Ik heb
een computer met een AGP-kaart die niet vooruit te branden is met 14.04
(USB-stick), mijn Acer Aspire One (met 1,5GB RAM) daarentegen loopt er
lekker op (32 bits, USB-stick), maar heeft een te kleine (8GB) SSD, om
er iets zinnigs mee te doen.

Jaap