Aangifte programma belastingdienst Autopackages

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Ma Feb 4 20:07:10 UTC 2008

Op maandag 04-02-2008 om 10:16 uur [tijdzone +0100], schreef Jaap
Woldringh:
> Ik ben eruit: het is natuurlijk zo dat personen (bij Ubuntu standaard)
> met bash werken maar het systeem sh (=dash) gebruikt voor de shell
> scripts.
> Dus hierbij: je hebt al die tijd geheel het gelijk aan jouw kant
> gehad, en mijn vizier staat nu wat scherper :)

Er bestaat een POSIX standaard over wat een '/bin/sh' hoort te doen, en
'dash' implementeert dat volledig (of beschouwd elke afwijking als een
bug), maar ook niet meer dan dat.  Een shell als 'bash' is bewust niet
100% POSIX-conform (wel 99,99% of zo) maar kan wel veel meer.

Door die extra mogelijkheden start 'bash' wel een heel stuk trager en
dat is precies de reden waarom het systeem standaard 'dash' gebruikt;
als je weet dat er duizenden shell scripts uitgevoerd worden tijdens het
opstarten van je systeem, zal je wel begrijpen dat dat een serieus
verschil maakt in de opstarttijd van Ubuntu.

Wat de interactieve shell betreft, dus een shell in een terminal of
console waar je commando's intikt, die kan elke gebruiker zelf kiezen.
Standaard stelt Ubuntu die in op 'bash', omdat die krachtiger is voor
dat soort gebruik (en opstarttijd daar niet zo belangrijk is).

(Vermoedelijk wist je een groot deel hiervan al, maar dan zijn andere
mensen op de lijst er misschien wel wat mee... :-) )

--
Jan Claeys