Installatie van programma's

Vincent imnotb op gmail.com
Za Feb 2 11:28:57 UTC 2008

On 02/02/2008, Aart Wanders <a.a.wanders op live.nl> wrote:

>  Hallo Rick,
>
> Het is inderdaad nog even wennen aan Linux-Ubuntu. Ik vind het een beetje
> onoverzichtelijk, in Windows kun je zelf de directories kiezen, en er ook
> voor kiezen om een snelkoppeling op het bureaublad te zetten, ja of nee.
> In Ubuntu wordt dat allemaal voor je gedaan, en dat vind ik niet zo nodig
> want ik werk al met computers vanaf de eerste DOS-versies.
> Hopelijk went het nog.
>
> Met vr.gr.
> Aart

Vergeet niet je email naar ubuntu-nl op lists.ubuntu.com te sturen :)

Wat betreft die mappen: dat zo veel voor je geregeld wordt vind ik
persoonlijk juist fijn. Als in: als je een menu opent dan staan alle
programma's netjes onder de toepasselijke categorie, in plaats van dat ze
nogmaals een map aanmaken voor het eigen programma in het menu waar dan weer
een readme, uninstall en het eigenlijke programma staan, terwijl die eerste
twee nergens voor nodig zijn.
Maar op Ubuntu wordt nooit standaard een snelkoppeling op je bureaublad
gezet, wel kun je, als je dat wilt, een programma vanuit het menu naar de
bureaublad slepen om er eentje te krijgen. Wat dat betreft kun je net zo
veel als op Windows :)
Overigens: de enige reden dat je op Windows de directories zou willen kiezen
is om het overzichtelijk te houden, neem ik aan? Want op Linux gebeurt dat
overzichtelijk houden automatisch: bestanden om programma's op te starten
staan in de regel in /usr/bin, programmabestanden staan in /usr/share,
configuratiedingen voor het hele systeem in /etc en voor jou persoonlijk in
je home directory in mappen die beginnen met een punt, en ga zo maar door...
Nu lijkt dit een hoop leerwerk, maar het is niet meer dan onthouden in welke
mappen jij je dingen in Windows hebt geinstalleerd :)

Groeten,
--
Vincent