accenten en trema's

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Za Mrt 17 13:48:16 UTC 2007

On vr, 2007-03-16 at 21:18 +0100, Guido van de Luitgaarden wrote:
> Vast een hele banale vraag van mij: Kan iemand mij vertellen hoe ik
> streepjes en trema's op letters kan plaatsen? Als ik dat nu probeer,
> dan krijg ik b.v. i.p.v. een trema op de letter een " erachter.

Er zijn meerdere mogelijkheden, ook afhankelijk van je
toetsenbord-indeling.  Als je een Amerikaans toetsenbord hebt, waar geen
accenten op staan, kan je volgens mij best een "compose-toets"
gebruiken.  Die kan je inschakelen in de toetsenbord-instellingen, en
als ik me niet vergis wordt standaard meestal de Windows-toets daarvoor
gebruikt (of mogelijk enkel de rechter-Windows-toets).

Dan kan je bijvoorbeeld met <Compose> <"> <e> (deze drie toetsen na
elkaar indrukken, niet tegelijk!) een ë maken.

Het alternatief is om van de standaard niet-dode <'> en <"> op een
Amerikaans toetsenbord toch dode toetsen te maken (dus wat Arie
voorstelt), maar dan wordt het weer vervelend om aanhalingstekens te
tikken...

PS: je kan natuurlijk ook een Belgisch toetsenbord kopen, daarop zijn
bijvoorbeeld afzonderlijke "trema" (dode toets) en "dubbel
aanhalingsteken" (geen dode toets) voorzien, en idem voor andere
accenten.  ;-)

--
Jan Claeys