Ubuntu Desktop snelstartgids

Paul van der Vlis paul op vandervlis.nl
Zo Mrt 11 14:52:15 UTC 2007

Jaap Woldringh schreef:
> Meestal zal een beginner
> (en ook anderen zoals ik, die hun Windows nog nodig hebben voor hardware
> of programma's die het alleen onder Windows doen) naast de nieuwe Ubuntu
> toch zijn/haar vertrouwde Windowsomgeving willen bewaren: [h,z]ij wenst
> een dual boot installatie.

Mijn ervaring is dat een dual-boot installatie niet handig werkt, en dat
je binnen de kortste keren weer onder Windows werkt. Een pure Linux-PC
met daarbovenop een virtuele machine met Windows werkt veel beter om
over te stappen. Uiteraard is dit wel wat minder bruikbaar voor
spelletjes. Bij mij is de overstap in elk geval op deze manier gelukt,
ik werk nu 7 jaar met Linux op de desktop.

> Maar goed: er is gekozen voor een installatie
> op de hele harde schijf. Het is dan vreemd dat verderop uitgelegd wordt
> hoe met Wine de (niet meer aanwezige) Windowsprogramma's kunnen worden
> gebruikt

Dat is niet vreemd. Je hebt geen Windows nodig om met Wine onder Linux
Windows programma's te draaien. Je hebt uiteraard wel die programma's
nodig, maar die kun je toch installeren?

Overigens is Wine een nogal experimenteel programma, lang niet elk
Windows programma zal werken.

Met vriendelijke groet,
Paul van der Vlis.

--