Ubuntu Desktop snelstartgids

Jan van de Voort janvandevoort op orange.nl
Za Mrt 10 15:55:13 UTC 2007

Beste Jaap,

Dank je wel voor je positieve kritiek op dit initiatief, ik hoop dat het
in ieder geval non-Linux gebruikers stof tot nadenken geeft...

Even een kleine reactie op je opmerkingen:

De WINE sectie is vooral bedoeld om aan te geven dat er tot op zekere
hoogte compatibiliteit is tussen Linux en Windows.

De harde schijf wordt in het testscenario inderdaad helemaal
geformatteerd. Ik ga in de uitleg dan ook uit (pagina 9) van een
testcomputer, nog niet van "de werkelijke" computer (zo ben ik zelf ook
begonnen), ( waarop mensen overigens ook WINE compatibiliteit kunnen
testen):

"Je bent nu zover om je bestaande PC of een nieuwe PC
te voorzien van Ubuntu. Zeker als je begint met Ubuntu,
en om te zien hoe alles werkt, is het aan te bevelen je
oude computer nog even achter de hand te houden, en
de nu volgende procedure uit te voeren op een
testcomputer. De nu volgende procedure gaat uit van
installatie op een testcomputer, waarbij de volledige
harde schijf van de computer wordt gebruikt."

Het idee is eerst de basics uit te leggen; hulp kan vervolgens gevonden
worden via de support forums, zie pagina 13:

"Als je internet verbinding werkt, ben je klaar om Ubuntu
te installeren op de harde schijf van je computer. De
installatie wordt in schermen uitgelegd, en omdat dit een
startersgids is, gaan we, tijdens de installatie, uit van het
gebruik van de gehele harde schijf. Mocht je wat extra
hulp willen (bijvoorbeeld voor het indelen van de harde
schijf met behoud van bestaande partities), dan vind je
alle ondersteuning via de volgende site:
http://www.ubuntu-nl.org/ondersteuning

De secties waarin de lezer erop wordt geattendeerd bij problemen vooral
te rade te gaan bij officiële sites hou ik erin, maar daar kunnen we
definitely van mening verschillen, is waarschijnlijk ook een kwestie van
persoonlijke ervaring met eea (had zelf slechte ervaring met technische
uitleggen op non-officiële sites); ik heb het er tevens in gezet op
expliciet aanraden van enkele correctoren.

Met name het onderwerp van partitioneren, Windows gebaseerde
programmatuur behouden, etc, is de moeite waard van het uitleggen, maar
heb ik bewust buiten de gids gehouden; dat lijkt me nou juist een
interessant thema voor zoiets als een magazine van en over Ubuntu (...).

Let even op je "Aan" , ik ontvang die als "Aan Matthijs" en "Cc" ubuntu
lijst

Met hartelijke groet,

Jan van de Voort

Op zaterdag 10-03-2007 om 13:53 uur [tijdzone +0100], schreef Jaap
Woldringh: