Mac drivers?

Jan Claeys ubuntu op janc.be
Do Mrt 8 15:28:07 UTC 2007

On wo, 2007-03-07 at 21:08 +0100, Wesley S. wrote:
> [...]
>         Hai, in een artikel over Mac OSX86 las ik dat deze Mac-versie
>         ook
>         Linux (KDE) programma's kon runnen. Kan ik ook
>         Mac-printerdrivers
>         gebruiken in Linux Ubuntu?
>
>  Volgens mij niet. Drivers zijn anders dan gewone programmatuur. KDE
> programma's draaien op Mac OS X omdat Mac OS X X11 ondersteunt en de
> benodigde libraries die KDE nodig heeft. Maar drivers werken op het
> kernelniveau en dat maakt het bijna onmogelijk om een driver te
> ontwikkelen die op elk platform werkt zonder veel aanpassingen.

Eh, printer-drivers zitten niet in de kernel hé.  ;-)

En aangezien Ubuntu en Mac OS X beide CUPS gebruiken, is het misschien
wel mogelijk om Mac-drivers onder Ubuntu (of Linux in 't algemeen) te
gebruiken.  Al denk ik niet dat het "out of the box" zal werken, via een
emulatie-laagje of een convertor moet het IMHO bijna zeker lukken...

> Waarom heb je een mac-printerdriver nodig? Is er geen linuxversie van
> de driver van je printer beschikbaar? Wat voor printer heb je dan?

Dat kijk je inderdaad best eerst na.

--
Jan Claeys