Booleaanse operatoren

Jaap Woldringh jjh.woldringh op planet.nl
Vr Jun 8 15:33:32 UTC 2007

Op vrijdag 08 juni 2007, schreef Jaap Woldringh:

> Uit Wikipedia: "Binas (ook wel geschreven als BINAS of BiNaS) is de titel
> van een "Informatieboek havo-vwo voor het onderwijs in de
> natuurwetenschappen".
>
> Onderwerpen worden gegroepeerd onder natuurkunde, scheikunde, biologie en
> een algemene rubriek. De naam "Binas" is dan ook afgeleid van de woorden
> BIologie, NAtuurkunde en Scheikunde. In dit boekje staan vele tabellen met
> scheikundige en natuurkundige constanten. Ook het periodiek systeem der
> elementen en enkele formules voor Wiskunde ontbreken niet".

> [...]

Ter aanvulling op het bovenstaande: op de website van de Vereniging voor
Wiskundeleraren gezocht naar de nomenclatuur (woordenlijst), maar op

http://www.nvvw.nl/page.php?id=1850

helaas geen woordenlijst gevonden (misschien niet goed genoeg gezocht) waar
deze Booleaanse begrippen in voorkomen.

Voor degenen die nog op school zitten zijn de woordenlijsten natuurlijk erg
interessant, vooral om hun wiskundeleraar mee om de oren te slaan. Gelukkig
hadden mijn leerlingen vroeger niet deze mogelijkheid...

Mijn opmerkingen over AND en volgende sloegen trouwens op de vertaling met
And, en verder, en die notatie is zeker niet gebruikelijk. Ook in de
Binastabel worden alleen hoofdletters gebruikt: EN, OF, NEN (is NIET EN),
enz.

Jaap