Vertalingen van base-config / installer en shadow

Ronald van Engelen vrijschrift.org op lacocina.nl
Wo Mrt 30 10:44:54 UTC 2005

Op di, 29-03-2005 te 23:02 +0200, schreef Blixa:

> Da's waar en daar ben ik het ook helemaal mee eens: duidelijkheid boven
> alles. Ik denk ook dat je de gemiddelde internetter onderschat als je
> aanneemt dat 'men het wel niet zal begrijpen'. Ik denk zelfs dat je goede
> sier kan maken wanneeer je goede Nederlandse termen in je OS, sorry,
> besturingssysteem verwerkt. Ubuntu; dat besturingssysteem dat gewoon in het
> Nederlands is. Wellicht bestempeld als eigenzinnig of creatief. In ieder
> geval is de tijd dat internet was weggelegd voor een handjevol engelstalige
> freaks al lang verleden tijd.

> [...]

Of dit echt een stap verder is valt te bezien; ik vind het onwenselijk
wanneer de overheid dit soort zaken oplegt aan de burgers. Richtlijnen
en initiatieven lijken me een stuk beter; de mensen kunnen dan immers
zelf beslissen of ze die ideeën overnemen.

Voor vrije software in het algemeen en een gebruikers-georienteerde
omgeving als GNOME in het bijzonder, lijkt me dat we een gematigd pad
dienen te bewandelen; evolutie in plaats van revolutie. Dus wel
besturingssysteem voor OS, maar geen niet bestaande/zelf verzonnen en
onduidelijke woorden zoals springkoppeling.

Gegroet/greetz,
Ronald