performance + minimum specs (was Re: partitionering)

Martijn Vermaat mvermaat op cs.vu.nl
Wo Dec 14 15:18:39 UTC 2005

> (2de hands bedrijfs-compaq, 64Mb RAM, 4Gig HD, Pentium II 256)

Officieel geeft Ubuntu 5.10 volgens mij 128MB geheugen als
minimum aan. Mijn ervaring is dat dat ook inderdaad het
minimum is om er goed mee te kunnen werken.

(Voor de Live-CD wordt ook 128MB als minimum opgegeven en
al werkt het daar wel mee is 512MB geen overbodige luxe om
met enige snelheid iets te kunnen uitvoeren. Naar mij
is het advies van Ubuntu hier te enthousiast.)

> persoonlijk dacht ik dat vooral het gaan opsnorren van nog wat extra
> geheugen voor dat toestel soelaas zou brengen, maar

Extra geheugen is altijd geweldig voor Gnome en grafische
applicaties. Als je er het geld voor hebt absoluut doen
dus.

> afgaand op het hoopgevende statement hierboven wil ik toch even
> rondvragen of er een aantal typische tuning technieken te volgen zijn
> die het gebruik van de grafische shell toch aanvaardbaar zouden maken.

Je kunt veel tunen. Let op dat DMA wordt gebruikt door je
harde schijf, ga alle services langs en deactiveer wat je
niet gebruikt, gebruik een simpel thema voor Gnome, etc.

Maar dit zijn allemaal erg kleine stapjes en met 64MB zal
het langzaam blijven. Iets dat echt helpt is een
alternatief voor Gnome zoeken, zo licht mogelijk. Qua
gebruiksgemak zou ik eigenlijk alleen XFCE aan kunnen
raden, maar er zijn nog simpeler window managers waarmee
je nog meer snelheid haalt.

--
Martijn Vermaat

Student Computer Science        www.cs.vu.nl/~mvermaat/
Vrije Universiteit, Amsterdam         mvermaat op cs.vu.nl