performance + minimum specs (was Re: partitionering)

Marc Portier mpo op outerthought.org
Wo Dec 14 15:01:10 UTC 2005

HC Brugmans wrote:

> Wat ik wel kan zeggen: 64mb geheugen is erg weinig. Ik heb het succesvol
>  geinstalleerd op een 300mhz/64mb laptopje, maar standaard zal het niet
> erg rap zijn.

> Dat lossen we echter wel op zodra het geinstalleerd is.

wel, je hebt alvast mijn aandacht.

onlangs de ubuntu install cd's doorgespeeld als alternatief voor iemand
die niet langer zijn win95 wou installeren (noch kon wegens onleesbaar
geworden en niet meer te krijgen install cd's)

ik heb daarbij niet echt nagekeken wat ubuntu's minimumvereisten zijn,
noch is mijn allarmbelleke afgegaan omtrent het feit dat 's mans pc-tje
duidelijk al een hele tijd meegaat. (2de hands bedrijfs-compaq, 64Mb
RAM, 4Gig HD, Pentium II 256)

enfin, de reactiesnelheid van gnome op dat toestel is behoorlijk
ondermaats en ik heb mogen merken dat er dapper wat geswapped wordt
zodra een 2de app wordt geopend. (eigenlijk wordt er alleen nog maar
geswapped heb ik de indruk)

persoonlijk dacht ik dat vooral het gaan opsnorren van nog wat extra
geheugen voor dat toestel soelaas zou brengen, maar

afgaand op het hoopgevende statement hierboven wil ik toch even
rondvragen of er een aantal typische tuning technieken te volgen zijn
die het gebruik van de grafische shell toch aanvaardbaar zouden maken.

groetjes, en alvast bedankt,
-marc=
--
Marc Portier                            http://outerthought.org/
Outerthought - Open Source, Java & XML Competence Support Center