performance + minimum specs (was Re: partitionering)

HC Brugmans hcbrugmans op gmail.com
Wo Dec 14 16:59:09 UTC 2005

Marc Portier wrote:

> wel, je hebt alvast mijn aandacht.
>

> onlangs de ubuntu install cd's doorgespeeld als alternatief voor iemand
> die niet langer zijn win95 wou installeren (noch kon wegens onleesbaar
> geworden en niet meer te krijgen install cd's)
>
> ik heb daarbij niet echt nagekeken wat ubuntu's minimumvereisten zijn,
> noch is mijn allarmbelleke afgegaan omtrent het feit dat 's mans pc-tje
> duidelijk al een hele tijd meegaat. (2de hands bedrijfs-compaq, 64Mb
> RAM, 4Gig HD, Pentium II 256)
>
> enfin, de reactiesnelheid van gnome op dat toestel is behoorlijk
> [...]

Marc,

Gnome (de default desktop omgeving van ubuntu) heeft als minimum-eis om
werkbaar te zijn zo'n 128 tot 256mb.
Er word wel performance-werk gedaan om gnome lichter te maken, maar
verwacht daar niet te veel van.

Een goede optie voor oude of langzamere computers is "xubuntu" met de
desktop-omgeving XFCE.  Van XFCE kun je zeggen dat ie minder kan, en is
lang niet zo sexy of gestroomlijnd als gnome, naar mijn mening, maar het
werkt vrij lekker met ~300mhz/64mb.

Verder is het een beetje opletten welke programmas je gebruikt
natuurlijk. Sad to say dat er niet echt meer ontwikkeld word voor dat
soort specificaties.

Hidde