Verbindings-S

Hannie Dumoleyn lafeber-dumoleyn2 op zonnet.nl
Do Mrt 29 19:26:23 UTC 2012

Op 29-03-12 12:16, Pjotr Kan schreef:
> Beste collegavertalers,
>
> Graag jullie aandacht voor een oude steen des aanstoots: de
> verbindings-S. Een kwestie waar Nicolaas Beets, de schrijver van de
> Camera Obscura, in de negentiende eeuw al problemen over had met de
> drukkerij....
>
> Diens brief daarover aan een vriend, is gelukkig bewaard gebleven. Ik
> wil jullie de prachtige passage niet onthouden:
>
> "Ik weet zo goed als gij, dat van een 'schalkse boerin' te spreken,
> even dwaas is als te zeggen: 'een gekse boerin', en dat 'zij lachte
> [...]
Er is helemaal niets mis met het woord bestandsbeheer. Typ het maar eens
in in Google en zie hoeveel resultaten je krijgt. Waarom we het met een
tussen-s schrijven vind ik niet zo boeiend. Waarom schrijven we
dorpskern? Misschien omdat het de kern VAN het dorp is?
Hannie