Consistente menu's

Kenneth Venken kenneth.venken op gmail.com
Di Nov 10 22:54:05 UTC 2009

Ik heb me vandaag bezig gehouden met het controleren van de consistentie
van de menu's van de applicaties in Ubuntu. Ik controleerde alle
programma's in mijn Toepassingen-menu; 46 programma's.

Resultaten:
1) Hulp/Help
	Volgens mij is _Hulp beter dan _Help omdat, voor het menu, meestal
substantieven of werkwoorden gebruikt worden. _Help is geen van de
twee.. _Hulp is het substantief en "Help vragen" zou in dit geval de
werkwoord-vorm zijn. Het is dus best om voor alle programma's _Hulp te
gebruiken.
	OVERTREDERS: VLC Media speler, F-Spot fotobeheer, Inkscape, Nautilus,
OpenOffice, Firefox, Werkplek op afstand, PlayOnLinux

2) Beeld/Weergave/Weergeven:
	Beeld is de beste keuze. Let wel op dat het juiste gebruik van de
alt-modifier op de d ligt: Dus Beel_d, niet Bee_ld zoals gebruikt in
firefox.
	OVERTREDERS:  VLC, Inkscape, printeropdrachten beheren, Firefox,
werkblad op afstand

3) Controle/Bediening/Besturing/Ga Naar/Afspelen
	Veel verschillende benamingen voor eigenlijk gelijkaardige opties.
Alternatieven zouden kunnen zijn: Navigatie/navigeren;
Bedienen/Besturen.
	- Totem en VLC gebruiken dit om te navigeren in dvd-menu's. Van de twee
is '_Ga naar' zoals gebruikt in totem de beste keuze; Alternatief hier
zou Navigeren/navigatie zijn.
	- Rythmbox (bediening), geluidsrecorder (besturing): mijn voorkeur gaat
naar bediening, maar het is belangrijk dat we in beide gevallen
hetzelfde woord gebruiken.
	- Gnome games gebruiken soms Controle, wat meestal in bediening of
navigatie veranderd kan worden. Voorkeur dan ook weer bediening.

4) Geluid/Audio:
	VLC gebruikt Audio, Totem geluid. Hier is het misschien beter om te
kiezen voor Audio. We hebben namelijk de keuze uit Geluid/Beeld of
Audio/Video. Aangezien Beeld al gebruikt wordt voor het uiterlijk van
het programma, kiezen we dus beter voor de combinatie Audio/Video. Video
wordt niet in totem gebruikt, maar wel in VLC.

Dit zijn de grootste inconsistentie. In de bijlage vinden jullie nog een
aantal kleinere foutjes die ik ontdekte, vooral in het gebruik van _.

Het is misschien handig om een wiki-pagina aan te maken specifiek over
menu's. Waarop enkele richtlijnen staan en een lijst van de meest
voorkomende items. Het controleren of bepaalde applicaties zich aan de
richtlijnen houden zou dan een taak kunnen zijn voor beginnende
vertalers.

Opmerkingen?

Mvg,
Kenneth Venken