[ubuntu-hu] Ubuntura váltanék Windowsról

Kerti Balázs Gábor kertib at linuxlap.hu
2007. Jún. 24., V, 00:58:44 BST

Van egy nagyon jó cikk az eheti Szamitastechnika c. ujsagban, arrol,
hogy mi a gond a nyilt forraskoddal, mire is jo a Novell-Microsoft
szerzodes, es, hogy mit erdemes megnezni, ha az ember hosszu tavon
gondolkodik. Kiemelve, hogy NEM otthoni felhasznalokrol van szo!

2007. 06. 23, szombat keltezéssel 21.23-kor Viktor Nagy ezt írta:

> Tudom, hogy ez a téma nagyrészt offból állt, de erre akkor is válaszolnom kell.
> Azt viszont itt fontos megjegyezni, hogy ezt a Microsoft nem bánja,
> ugyanis a cégeknél viszonylag jól tudja ellenőrizni, hogy van-e
> licensz, a felhasználókat pedig beetetheti (ezt hívja  a
> közgazdaságtan lock-in-nek). Ennek legújabb példája a $3-os XP
> Indiában, illetve a Linux oldalán az OLPC.

A 3USD-s Windows gyakorlatilag eladhatattlan lenne mas piacokon, annyira
le van egyszerusítve. A OLPC meg arra volt jo, hogy lemodellezek a
valosagot arrol, hogy mi az amit nem erdemes fejleszteni. En kiprobaltam
az OLPC OS-t es nagyszeru. De a hw amire tenni akarjak egy nagy FOSS...

> Egyébként a közgazdaságtan mai állása (és az én tudomásom) szerint az
> MS-sel pont ez a lock-in a gond. Ha ez nem lenne, akkor a
> programozókon túl mindenki boldog is lenne vele. Amit ma igyekszünk
> már elvárni az a nyílt szabvány, itt jól látszik Redmond ellenállása,
> és mint néhányan (nem itt) azt már leírták, nyíl szabvány nem létezhet
> nyílt kód nélkül. Én személy szerint így jutottam el a Linuxhoz. Ezen
> túl viszont nagyon is egyetértek azzal, hogy van olyan szoftver amiért
> fizetni kell. (De mint azt föntebb írtam, lehet, hogy nem éppen
> neked.)

En szemely szerint ugy jutottam a Linux-hoz, hogy kellett egy rendszer
amin fel lehetett epiteni egy Unix-hoz hassonlo kornyezetet. Adott volt
egy Alpha gep Tru64Unix-al Informix adatbaziskezelovel (mint egy
hutoszekreny, es akkora zajt is csapott...) es ket SCO Unixware4.x-t
futtato gep. Ez volt 1998-ban. Aztan az Alpha gep szepen vegervenyesen
kimult, es lett helyette egy IBM pSer. AIX 5.0-val. Azota a SCO-s gepek
kimultak, es most Red6 fut rajtuk immar 5 eve.
Azota mar (szerencsere:-) nem dolgozom ott, ahol ezek a gepek uzemelnek,
de volt szerencsem megtapasztani a "UNIX/Unix" erejet... Jo par
aramszunet miatt lehalt rendszer utani ujraindulast megelt gepek voltak
ezek, de soha nem ment tonkra rajtuk az adatbazis, vagy mas. Egyszer en
magam huztam ki az IBM gepet, es az osszes NAS-t, es par mp tranzakcio
elemzes utan, ugyan ott folytatodott buli, ahol elotte. Bar nagyon
stabilak, fajlagosan baromi dragak, es a licenszelesuk nagyon merev, es
a mai processzorok mellett, ahol egy foglalatban 2-4 mag is lehet..,nem
is folytatom.

Olvassatok el a cikket, megeri.

Balazs