[ubuntu-hu] Ubuntura váltanék Windowsról

Viktor Nagy viktor.nagy at gmail.com
2007. Jún. 23., Szo, 21:23:28 BST

Tudom, hogy ez a téma nagyrészt offból állt, de erre akkor is válaszolnom kell.

On 20/06/07, Kerti Balázs Gábor <kertib at linuxlap.hu> wrote:

> Te adtal mar penzt, vagy egy sornyi kodot is szabad szoftver
> fejlesztoinek, akik barmily meglepo, de penzbol veszik a kajat, es
> tartjak el a csaladjukat.
>
> De ugyan ez igaz a windows-os rendszerre is, 99%-ban illegalis
> szoftvereket hasznalnak otthon "stikaban" azok akiknek a legnagyonn a
> szajuk. Nem kell magadra venni, de sajnos teny.

Azt viszont itt fontos megjegyezni, hogy ezt a Microsoft nem bánja,
ugyanis a cégeknél viszonylag jól tudja ellenőrizni, hogy van-e
licensz, a felhasználókat pedig beetetheti (ezt hívja  a
közgazdaságtan lock-in-nek). Ennek legújabb példája a $3-os XP
Indiában, illetve a Linux oldalán az OLPC.

Egyébként a közgazdaságtan mai állása (és az én tudomásom) szerint az
MS-sel pont ez a lock-in a gond. Ha ez nem lenne, akkor a
programozókon túl mindenki boldog is lenne vele. Amit ma igyekszünk
már elvárni az a nyílt szabvány, itt jól látszik Redmond ellenállása,
és mint néhányan (nem itt) azt már leírták, nyíl szabvány nem létezhet
nyílt kód nélkül. Én személy szerint így jutottam el a Linuxhoz. Ezen
túl viszont nagyon is egyetértek azzal, hogy van olyan szoftver amiért
fizetni kell. (De mint azt föntebb írtam, lehet, hogy nem éppen
neked.)

Egy lehetséges választ megelőzendő:
Ha a Microsoftnak tényleg megéri a kalózwindows, akkor miért nem adja
inkább ingyen? Azért mert a kérdést dinamikájában kell kezelni. Egy
fejlődő országban a kezdetekben szinte senki se fizet, de a
jogrendszer se teszi lehetővé, hogy a tolvajokat elkapják. Idővel ez
változik, és miután az MS soha se adta ingyen a szoftverét, ezért
utólag is odacsaphat.

Más téma:
A témával foglalkozó kutatók közt egyre erősebb az egyetértés, hogy
hosszú távon a nyílt és egyben ingyenes kód verhetetlen, vagyis
előbb-utóbb a Windows még ha piaci részesedésében uralni is fogja a
piacot, gyakorlatilag árgus szemekkel (még a mainál is árgusabb
szemekkel) fogja figyelni a nyílt rendszerek minden mozdulatát, és
pont úgy fog viselkedni, ahogy a FOSS fütyül. (Magyarul: fing :) )

Egyben az is nagyon valószínűnek tűnik, hogy a FOSS sohase fogja a
felhasználók számára ugyanazt az egyszerűséget nyújtani, amit a
Windows nyújt (még ha van is olyan oldala, ami sokkal egyszerűbb, mint
Windows alatt), egész egyszerűen azért, már itt másból (más arányban)
van pénz, és a lelkesedés is másra irányul.

Üdv, V