[ubuntu-dk] Foreningsstruktur

Per Kongstad p_kongstad at op.pl
Lør Jun 5 10:09:16 BST 2010

Hej,

Det bliver sikkert betragtet som et surt opstød, men fred være med dette.

Min oplevelse har været i forbindelse med oprettelse af foreningen som
jeg deltog i:

Jeg lavede en hel del rettelser til vedtægterne og fremsendte til
denne liste, men ingen gad lytte til dette budskab. Resultatet er at
vedtægterne ikke er fuldstændige og mangelfulde.

Jeg tog aktiv del i oprettelse af bestyrelsen og fandt hurtigt ud af,
at der ikke var stemning for noget arbejde overhovedet og ikke engang
overholdelse af de mangelfulde vedtægter!

Dette førte hurtigt til, at jeg indså at dette var en synkende skude
og der er foreningen i dag. Da jeg ikke havde lyst til at deltage i en
fiasko og lægge navn til dette, meddelte jeg den daværende formand for
bestyrelsen, at jeg trak mig.

    Ny webside har været under udvikling/afvikling gennem 1 - 2 år. Er
    der nogen der tager ansvar? Hvor er bestyrelsen i dette?

    Nuværende webside og forum vedligeholdes ikke. Hvad gør bestyrelsen?

    Vedtægter er mangelfulde og nogen er startet på at tilrette. Hvor
    er bestyrelsen i disse?

Jeg syntes det er fint, at der har meldt sig en del til facebook. Men
har det øget aktivitetsniveauet? Der er da mange flere tilmeldt forum!!!!

Der har været afholdt en del release-parties, men har det medført øget
aktivitet?

Alt er foregået som noget ikke særligt godt planlagt. Lad os tage
noget så simpelt som investeringer i udstyr. Det fremkommer som et
forslag 1 uge før?

Det hører ingen steder hjemme at beslutte på denne måde uanset
intentionerne.

Det er min overbevisning, at denne flade struktur (community'et) ikke
fungerer særligt godt. Ellers var det jo nok ikke endt, som det er.
Bestyrelserne har ikke gjort noget til det bedre, hvis noget
overhovedet! Jeg tvivler stærkt på, at Ubuntu styres på denne måde. En
udgivelse hver 6. måned kræver en helt anden form for styring.

Jeg havde gerne set, at deltagelse i en bestyrelse var noget som
skulle være positivt for community'et. En bestyrelse bør være med til
at holde styr på og fremme de aktiviteter som community'et har ønsker
om. Bestyrelsen skulle have værnet om de aktiviteter der var, og
deltaget som en katalysator i processerne og der igennem have
afhjulpet aktørerne med at nå deres målsætning.

Jeg stiller mig stærkt tvivlende overfor, at det er CoC og kontingent
der skræmmer! Det er bare en nem undskyldning.

Generelt er det fatale nok, at der ikke eksisterer nogen former for
succeskriterier/mål for foreningen. De vigtigste guides/vejledninger
ligger nu på private sider!

Er det et succeskriterie, at bruge eksempelvis 5.000 kr på fremmøde af
15 personer (90% af foreningens midler)? Bliver dette ikke elitært så!

Er Ubuntu Danmark et socialt medie eller skal det fremstå som mere?

Der er intet tilbage af foreningen undtaget corpus af denne samt den
tildelte Loco-titel fra Ubuntu.

Er det det, community'et ønsker?

Jeg ønsker jer alt held fremover, men det spor, som er blevet fulgt er
en dødssejler.

On 06/05/2010 09:52 AM, Britta Pedersen wrote:
> Så vil jeg, som ikke laver et klap i ubuntusammenhæng, også blande
> mig lidt.
> Teknisk viden = 0. Stor entusiasme. Stor selverkendelse. Meget lidt
> tid. Næsten ingen sammenhængende tid. Har cyklet lidt rundt i ubuntu
> og omegn i snart 2½ år nu, men har kun opnået at blive en bedre
> bruger, men har hele tiden ønsket at falde over lige min niche.
> D.v.s. ikke tidskrævende og ikke teknisk.
Du kunne eventuelt skrive artikler om community'et eller andet til
fremme af Ubuntu.
> Jeg begyndte på et tidspunkt at interessere mig for oversættelse,
> men det så ud til at alene det at sætte mig ind i hvordan online
> samarbejdet foregår, virkede som en uoverkommelig opgave.
Du skulle have kontaktet danskgruppen fremfor kun Ubuntu og Launchpad.
Der er kun krav om gode engelsk- og danskkundskaber. Mentorordning er
indført i denne!
> Der må sidde mange som mig derude og vores job er sådan set at der
> kommer flere til. Personligt har jeg stor lyst til ikke kun at nyde
> godt af Jeres support, men også at yde et eller andet retur. Det er
> her den store selverkendelse kommer ind i billedet. Jeg hader at
> svigte, hvilket paradoksalt nok er grunden til at jeg i dette
> tilfælde har gjort det i 2½ år. Jeg er simpelthen bange for at melde
> mig til et eller andet og at det så - igen - viser sig at jeg ikke
> har tid, overskud m.m. og at andre kommer til at stå med fletningen
> i postkassen.

Det var det bestyrelsen burde have sørget for.
> Derfor ja til uddelegerede småopgaver og ja til tutorer. Kan man
> komme i lære som aktiv ubuntuist? Kan I overhovedet bruge en
> ikke-teknisk, fortravlet almindelig bruger til noget?
Ditto.

> M.h.t. kontingentspørgmålet. Jeg er helt med på at 150,- er rigeligt
> for den der ikke har. Jeg har selv været der. Det er jeg så ikke
> p.t. og ville personligt ikke have noget imod at der var
> differentieret kontingent fra 0,- - ?,-, alt efter hvad man synes
> man har råd til at give. Der skal være råd til at afholde de
> udgifter der nu er i forb. m. release parties m.m.
Det er der allerede åbnet op for. Mener alle kan afse 6 øl til
restaurationspriser. Det er et spørgsmål om prioritering. Men hvis
Ubuntu Danmark ikke er attraktiv......? Det er det reelle problem i
min optik.

> M.h.t. foreningen som sådan. Jeg ville ærgre mig hvis den blev
> nedlagt. Jo, det betyder noget for mig at den eksisterer, og jeg er
> medlem, men ikke aktiv. Jeg har som beskrevet ovenfor ikke været god
> nok til at involvere mig eller lade mig involvere. Måske en
> introgruppe kunne være en idé? En lille gruppe bestående af 3-4
> mennesker der holder lidt øje med nytilkomne og får dem til at føle
> sig velkomne? Finder ud af hvem de er og hvor de kan bruges? Altså
> prætutorer, om I vil...

Hvis den ikke har nogen berettigelse.......

> Jeg forstår at der er sket det at nogle få sidder tilbage med en sur
> pligt, at de er havnet med den der fletning i postkassen jeg selv er
> så bange for. Det er også en ordentlig mundfuld oven i studier,
> børn, arbejde og alt det løse. Når det arbejde så bliver for surt
> p.g.a. manglende fremmøde, konflikter og vi i det hele taget er
> havnet i en ond cirkel, så kan jeg godt forstå at de kaster
> håndklædet i ringen. Jeg vil gerne være med til at samle det op
> igen, hvis jeg på nogen måde kan.
Det hedder ledelse og uddelegering på godt dansk.

> Britta
>

> 2010/6/4 Lars Tørnes Hansen <post at larsth.dk <mailto:post at larsth.dk>>
>
>     Jeg vil som en der bare laver support lige blande mig lidt.
>
>     Jeg kan godt lide det michael skrev om at foreningen bør have en
>     løs struktur.
>     Phil bakkede op om det det, og det gør jeg også - jeg tror det
>     er det rigtige.
Det har foreningen allerede. Den er så løs at foreningen overvejer at
blive nedlagt da den ikke kan leve op til vedtægterne.

>     _*
>     At få medlemmerne indvolveret*_
>     Hvis så man kan fordele en masse små opgaver ud til en masse
>     mennesker, så vil foreningen kunne aktivere mange flere
>     personer, og vi kan få en rigtig aktiv forening.
Bestyrelsesopgave.