[ubuntu-dk] Kommende generalforsamling, samt foreningens fremtid

Ole Wolf wolf at blazingangles.com
Ons Maj 6 16:54:50 BST 2009

On Wednesday 06 May 2009 17:39:21 Niels Kjøller Hansen wrote:
> Tak jeg ved det, jeg er ikke ny til foreningsarbejde. Jeg kan bare ikke
> se hvad formel magt skal bruges til.

Niels: Hvis du ved, at det ikke handler om magt, så lad dog være med at
fremstille det, som om det handler om magt.

> Det er vel op til medlemmerne at bestemme? Hvis noget er direkte
> ulovligt eller strider mod vedtægterne, så kan (og skal) bestyrelsen
> allerede nu sige fra.

Lad os tage et konkret eksempel fra det virkelige liv: Jeg har selv siddet i
en bestyrelse, hvor et arrangement blev uddelegeret til en gruppe mennesker,
der meget gerne ville stå for det. Men da planerne udeblev og deadline nærmede
sig, hvilket betød at løsninger blev stadigt dyrere, så var vi til sidst nødt
til at gribe ind som bestyrelse og fratage gruppen den pågældende opgave, som
gruppen ikke var i stand til at løse, og give den til andre, der bedre var i
stand til det.

Parallellen til det seneste release party er helt oplagt her.

> Jeg vil meget gerne have gentaget disse (virkelige) eksempler. Hvis
> beslutningen er taget på et møde, og står i referatet, så er det for
> pokker ikke bestyrelsens ansvar at beslutningen er tĂĄbelig?!

Det er ikke bestyrelsens ansvar, *at* beslutningen er tĂĄbelig, men det er
bestyrelsen, der sidder med aben bagefter. Det er det, der menes med ansvar.
Bestyrelsen bør i så fald være i stand til at afvise at acceptere ansvaret.
Det er det, der menes med beføjelser.

Et af de (lidt grove) eksempler, der tidligere er blevet nævnt, handlede om
f.eks. at beslutte, at foreningen godt kunne gĂĄ ind for softwarepatenter.

> Det ville det være hvis de havde det sidste ord. Når man giver
> bestyrelsen sådanne beføjelser, så følger der et _enormt_ ansvar med.

Ja, og derfor er det også nødvendigt med en kompetent og ansvarlig bestyrelse.

> Ja, foreningen er ung, men de kommer vel ikke med i vedtægterne så længe
> de kun bliver snakket om og ikke stillet som forslag. Eller det er mĂĄske
> forslag til næste generalforsamling? I så fald vil jeg lade være med at
> brokke mig, men så lægge op til at sådanne diskussioner bliver taget før
> en uge før en generalforsamling.

Jeg har ikke noget problem med, at det ikke bliver implementeret i den
forestĂĄende generalforsamling, men jeg kan ikke se, hvorfor vi skal vente med
at diskutere det til lige umiddelbart før næste gang.

--Ole