[ubuntu-dk] Kommende generalforsamling, samt foreningens fremtid

Ole Wolf wolf at blazingangles.com
Ons Maj 6 16:15:15 BST 2009

Hvis nogen tror, at bestyrelsesarbejde handler om magt, så vil jeg tillade mig
at hævde, at I ikke har forstået, hvad bestyrelsesarbejde egentlig handler om.
Enhver, der har prøvet at sidde i en foreningsbestyrelse kan tale med om, at
der bestemt ikke ligger noget element af magt. Grunden til, at det altid er et
problem at finde folk, der vil sidde i bestyrelserne, er at bestyrelsesarbejde
ikke er magt, men *sure pligter*.

Det er at holde folk op på deres deadlines. At forvalte økonomien til
projekter. At inddrive betaling. At stå til rådlighed. At mægle mellem
medlemmer, der modarbejder hinanden. Osv. Den slags pligter bliver for alvor
sure, når bestyrelsen ikke samtidig har mandat til f.eks. at annoncere, at en
opgave bør gives videre, at nogle projekter ikke kan støttes økonomisk af
foreningen, osv.

Der er allerede givet eksempler på, at bestyrelsen p.t. vil kunne blive draget
til ansvar for aldeles tåbelige beslutninger. Det bør ikke være muligt.
Sanktions- og implementationsmulighederne kan vi diskutere, når vi har fundet
ud af, hvad bestyrelsen bør have mandat til.

Hvis bestyrelsens beføjelser, pligter og ansvar ikke er givet i vedtægterne,
så er det velsagtens fordi foreningen stadig er ung. Jeg bryder mig ikke om,
at du afviser at tage vore argumenter seriøst med henvisning til, at de blot
skulle være retorik.

--Ole

On Wednesday 06 May 2009 16:49:39 Niels Kjøller Hansen wrote:
> Okay, så de 'beføjelser' vi snakker om er altså en vetoret til
> bestyrelsen?
>
> Udover det kunne så kunne jeg i virkeligheden godt tænke mig at høre
> hvad det er for nogen beføjelser der er snakkes om?
>
> Jeg har gennem en forskellige indlæg set at bestyrelsen skal kunne
> 'diktere' (med anførselstegn) at folk skulle hjælpe til. Hvordan
> forestiller du (Ole) dig at dette skal implementeres? Er det mere end at
> en formand tager en hårdere skrivestil i brug end den Martin har lagt
> for dagen? Eller skal bestyrelsen kunne sige 'sådan bliver det bare'
> [...]

Navn       : ikke tilgængelig
Type       : application/pgp-signature
Størrelse  : 197 bytes
Beskrivelse: This is a digitally signed message part.
URL        : https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-dk/attachments/20090506/ce537698/attachment.pgp