[ubuntu-dk] Kommende generalforsamling, samt foreningens fremtid

Jesper Jarlskov jesper at jarlskov.dk
Tir Maj 5 15:37:54 BST 2009

Hej

Jeg synes lige jeg bliver nødt til at komme med mit input i debatten.
Jeg har klippet lidt for at korte mailen ned til en mere overskuelig
størrelse, og jeg antager at de fleste interesserede allerede har læst
det meste af det der skæres væk. Hvis jeg får skåret forkert, så der
evt. kan forekomme holdningsændringer i det tidligere skrevne, beklager
jeg, det har ikke været min hensigt.

> Prroblemet her er som jeg ser det at som det er nu så bære bestyrelsen
> det fulde ansvar (og ikke mindst juridisk) for foreningens aktiviteter.
> men det sker at bestyrelsen slet ikke er til stede når beslutninger om
> foreningen og dens virke vedtages, og som sådan så kan disse
> beslutninger der træffes om foreningen træffes af folk som ikke en gang
> er medlemmer af foreningen.

Jeg synes aldrig at der har været lagt skjul på bestyrelsens begrænsede
rolle i forhold til at lede og styre hvordan tingene skal foregå. Det
har helt tilbage fra dengang vi begyndte overvejelserne om at stifte en
officiel forening, været vores mål været en bestyrelse der kunne være
med til at udstikke den overordnede retning for foreningen, samt sørge
for at de basale nødvendigheder er overholdt, såsom at der holdes
regnskab, at foreningen ikke ender i gæld, samt at foreningen ikke
bryder sig imod dansk lovgivning.
Det har hele tiden været målet at opnå disse ting, uden ændre den model
vi allerede kørte med inden foreningens stiftelse, hvor det var de
aktive medlemmer der tog beslutningerne.
Jeg er enig i at det ikke er tilfredsstillende at se mindre end
halvdelen af bestyrelsen til disse møder, der er helt sikkert behov for
bedre fremmøde, så det gælder om at få valgt de mennesker man tror på
vil deltage aktivt i foreningens trivsel. Mht. den afsatte mødetid bør
et møde efter min mening ikke vare mere end én time, hvis vi er uheldige
så 1½, men mange af de sidste par møder har været helt oppe og vare
mellem 2 og 3 timer synes jeg er meget voldsomt, det burde ikke være
nødvendigt, og jeg tror på at det er med til at skræmme mange væk fra
møderne. Af samme grund har vi opsat (og gennem afstemning på møde, også
vedtaget) nogle retningslinjer for hvordan man skal forholde sig, når
man tilføjer punkter til dagsordenen. Vi skal bare være bedre til at
minde om disse retningslinjer, og sørge for at de bliver overholdt, så
møderne vil foregå på en mere hensigtsmæssig måde.
Retningslinjerne kan ses her:
https://wiki.ubuntu.com/DanishTeam/M%C3%B8der/Retningslinjer

> Sorry men for at denne forening skal have vægt så skal der stå nogle
> medlemmer på et stykke papir.
> Disse medlemmer er dels med til at give foreningen vægt men også med til
> at give foreningen nogle flere muligheder.
> Det er fint nok at sige at hey vi har et comunity og driver et forum med
> knap 3000 medlemmer som jeg husker det. men hey der er kun 28 personer
> der har syntes at det her var vigtigt nok til at melde sig ind.
> mange jeg har snakket med syntes foreningen er en joke. Flere har
> "glemt" at betale kontigentet og er sådan lidt ligeglade med dette også.

Vi havde før foreningens stiftelse en "rolle" der hed VIP-medlem. Denne
titel svarede rigtig meget til det mere officielle Ubuntu medlemsskab
(https://wiki.ubuntu.com/Membership). Det var tiltænkt folk der havde
gjort lavet en masse arbejde, for at styre foreningen mod dens
overordnede mål.
Formålet med medlemsskab af foreningen har fra starten af været en
erstatning for dette VIP-medlemsskab, for folk der gerne vil være med
til at gøre en aktiv ekstraindsats, for foreningens bedste.
Om dette skal blive ved med at være formålet med et medlemsskab kan
selvfølgelig (som alt andet omkring foreningen) tages op til diskussion
så vi sikrer at foreningen er tidssvarende, men indtil videre synes jeg
at funktionen har opfyldt det mål der blev sat fra starten af.

> 	jooo men sker der noget? har flere gange hørt at nu må de tage sig
> sammen og holde møde men det bliver så vidt jeg er orienteret ofte
> udsat.

Flere af møderne har været udsat fra den først fastsatte dato, men jeg
mener stadig at der bliver lagt et flot stykke arbejde i det. Teamet er
bl.a. kommet frem til nogle løsningsforslag som jeg synes er meget
innovative, og som ikke er set før. Tidsplanen har indtil nu, så vidt
muligt, været overholdt, men man bliver nødt til at tænke på at man
arbejder med frivillig arbejdejdskraft, det er altså mennesker der også
har et liv ved siden af Ubuntu, der skal fungere. Planen har hele tiden
været at det færdige projekt skal lanceres til Live! for 9.10 i Oktober,
og jeg er overbevist om at det mål nok skal blive nået.

> 	hvor der ikke rigtig sker så meget

Der er her tale om et af de spændende projekter som communitiet har
startet uden bestyrelsens indblanding, og det er altså op til folkene
bag projektet at sørge for projektet føres ud i livet, og så vidt jeg
husker har du selv været en del af dette projekt, og bærer selv en del
af ansvaret, det samme gør jeg selv, som en del af projektet. Det mener
jeg ikke du kan pålægge andre.

Som nævnt er der ikke mange fordele ved et medlemsskab, slet ikke hvis
man tidligere var et såkaldt VIP-medlem af den danske LoCo, den eneste
forskel herfra er at man nu også støtter foreningen økonomisk. Om man
synes det er en fordel eller ej er en smagssag, alt efter hvordan man
har det med foreningens mission. Men personligt synes jeg at det er 100%
i Ubuntu, og communitiets ånd at magten er hos de aktive mennesker der
har lyst til at arbejde for sagen, og ikke kun hos nogle særligt
udvalgte personer, eller dem der har tænkt sig at betale for en
magtposition.

> igen nævner du "de fleste loco teams". men hey. "de fleste loco teams"
> er ikke i danmark. "De fleste loco teams" er ikke organiseret i en
> forening osv så hvordan "de fleste locoteams" fungerer er sagen
> uvedkommende. I lande hvor der ikke er demokrati eller ytringsfrihed der
> er det fint at tingene fungerer på en måde. I lande hvor korruption osv
> er normalt der fungere tingene på en anden måde, og i den 3. værdens
> lande der fungerer tingene på en helt tredie måde.
Vi er stadig et officielt LoCo, og har derfor nogle forventninger og
forpligtelser vi skal leve op til på den bekostning. Det er en aktiv
beslutning vi har taget, og selvom vi har valgt at "opgradere", hvis man
kan sige det sådan, vores LoCo til en officiel forening, er vi stadig en
bund og grund stadig en LoCo, og en del af det internationale Ubuntu
community med hvad dertil hører. Jeg mener derfor at vi har pligt til at
agere i Ubuntus ånd, som tidligere nævnt.

Jeg synes ikke at det er korrekt at dem der har været med til at stifte
foreningen er på vej ud. Det er sandt at vi er 5 bestyrelsesmedlemmer
pt. som blev valgt ind ved foreningens stiftelse (eller 4 der blev valgt
ind, og én suppleant der har taget over efter en fratrædelse), men
foreningen er jo ikke kun stiftet af os. Det var ikke kun os der var
aktive før det blev en officiel forening, og det er ikke os der "er
foreningen".  Foreningen blev stiftet, og består af en række aktive
mennesker, og når jeg kigger ned over referatet fra den stiftende
generalforsamling og ser på navnene for de fremmødte der stemte, ser jeg
stadig stort set allesammen som regulære besøgende på både forum og IRC,
altså som stadig er en fungerende del af foreningen og gør en forskel. 2
af de siddende bestyrelsesmedlemmer er på vej ud, og én trækker sig
tilbage til en mere regulær  medlemsrolle, men at sige at de stiftende
medlemmer er på vej ud, er for mig en grov overdrivelse.
Jeg vil give dig ret i at foreningen de sidste 4 (måske nærmere 5)
måneder, har været mindre fremadstormende end månederne lige efter
stiftelsen, og der er helt sikkert nogle områder vi skal have sparket os
op i gear igen, men jeg synes ikke at man kan kalde foreningen for død,
der er stadig en fast medlemsskare, og jeg håber og tror på at vi kan få
banket foreningen op til samme, eller endnu højere moment, end det vi så
i efteråret.

> [...]
> på egen hånd. men bestyrelsen skal måske asigne en "marsmand" som skal
> deltage aktivt i arbejdet, som skal tage initiativ til at der sker
> noget. hvis gruppen stagnere så skal gruppen gribes hurtigst muligt og
> føres tilbage på sporet. Dette kan ske ved noget så simpelt som at få
> indkaldt til et møde således at der sker noget igen.
>
> hvis bestyrelsen engagere sig i arbejdet på denne måde, og opfordre til
> at der sker noget, hvis bestyrelsen opmundre til, og også selv viser
> engagement, så viser erfaringen at så sker der også noget, og så vil
> flere melde sig på banen og give en hånd.

Her er vi helt enige. Jeg synes ikke der kan være nogen tvivl om at det
er bestyrelsens fornemmeste opgave at starte og holde gang i nye
projekter, uden nødvendigvis at skulle gøre hele arbejdet selv. Men det
synes jeg er en meget generel udtalelse du kommer med, som jeg har svært
ved at se man kan være uenig i.
Det virker dog ikke som om vi er enige om hvor vigtigt det er at
inddrage de enkelte medlemmer, dem der langt hen af vejen komme til at
udføre det (frivillige) arbejde. Det er selvfølgelig vigtigt at
bestyrelsen er primus motor på en lang række vigtige projekter, men det
er samtidig vigtigt at inddrage medlemmerne i en sådan grad at det får
dem til at føle ejerskab over hver enkelt projekt. Det er altså vigtigt
at der ikke bare findes projekter bare fordi vi skal have en masse at
lave, men at der findes en masse projekter fordi der simpelthen er folk
der virkelig brænder for at se dem ført ud i livet. Jeg mener altså at
det er vigtigt at have medlemmerne med på alle niveauer, både i
oprettelsen, planlægningen og i ledelsen af projekterne, for at sikre at
der er gejst nok til rent faktisk at få ført projekterne ud i livet.

> igen så siger jeg her ikke at bestyrelsen skal være diktatore. men jeg
> har været med til ircmøder hvor der har været 5-6 personer logget ind på
> kanalen og der har været 3 aktive personer til mødet.
> -det er bare ikke godt nok i mine øjne.
> som jeg skriver så mener jeg stadig at alle skal have møde, tale og
> forslagsret. hey der er intet i vejen for at at beslutninger stadig
> tages som de plejer, men hvis bestyrelsen havde været til stede ved
> ovennævnte møde så havde der været 7-8 personer til stede i stedet for
> 3.

Jeg synes stadig vi svæver omkring det samme problem som hidtil. Jeg
mener IKKE at de normale besluttende IRC-møder skal være
bestyrelsesmøder, da jeg mener at det er vigtigt at det er de aktive
deltagere der bygger foreningen. Hvis bestyrelsen skal holde møder må de
gøre det på et andet tidspunkt. Men jeg er 100% enig i at der ikke har
været godt nok fremmøde på bestyrelsens side.
Derfor synes jeg at det er vigtigt at få folk til at møde op til
generalforsamlingen, for at være med til at sikre at der bliver valgt
nogle aktive bestyrelsesmedlemmer for det næste år, som alle tror på er
klar til at kæmpe for foreningens fortsatte vækst. Derudover vil jeg
opfordre alle der mener at de er aktive, og som har noget at tilbyde, at
stille op. Husk at bestyrelsen fungerer som repræsentanter for
foreningen, og det er derfor også op til medlemmerne at sørge for at
have de rette folk på posterne.
> [...]
>
> *for det første vil der formegentlig ske det at der ved mødet vil blive
> sat en person på til at sende mailen i foreningens navn, og vi risikere
> at mailen er sendt allerede inden bestyrelsen når at reagere.
> *men lad os nu sige at bestyrelsen får nys om det og når at slå i bordet
> og få stoppet mailen. hvordan tror du så de folk der var med ved
> irc-mødet de vil føle det når deres beslutninger bare bliver overrulet
>
> Dette er åbenlyst et tænkt eksempel, men jeg skal ikke mere end et par
> dage tilbage før der var en situation som kunne have udviklet sig til

Det er stadig vigtigt at huske at det er de aktive der møder op til
møderne, der tager beslutningerne. Hvis de mener at den eneste rigtige
vej frem for foreningen, er at sende en mail til Mark Shuttleworth, er
det op til dem. Jeg mener ikke at bestyrelsen bør bestemme hvilke
forslag der er gode nok, og hvilke der er for dårlige/dumme. Dette
smagsdommeri tror jeg ikke på vi kommer langt væk.
Til gengæld tror jeg at de aktive medlemmer der deltager i møderne, er
fornuftigt tænkende mennesker der godt kan skelne godt fra skidt. Vi
arbejder jo med mennesker der godt kan tænke selv.

Mon dog der ligefrem bliver en krig, vi er jo stadig en enkelt forening
der arbejder mod et fælles mål, med nogle få uenigheder om den præcise
struktur, men det er jo kun sundt at debattere om tingene kan gøres mere
hensigtsmæssigt.
Jeg er glad for at du vælger en endnu højere grad af deltagelse i
foreningen ved at stille op til bestyrelsen. Jeg er dog lidt overrasket
over at du kommer med så meget kritik over hvordan tingene kører på et
tidspunkt som dette. Det er jo tydeligvis en masse ting du har tænkt
over, og diskuteret med andre, over længere tid, så jeg synes det er
lidt trist at du har valgt at holde dig tilbage, i stedet for at stå
frem, så vi kunne have taget denne debat noget tidligere. Jeg mener at
bestyrelsen har prøvet at være meget åbne, og give folk mulighed for at
sige deres mening, og fremføre deres synspunkter til alle tider. Hvorfor
du hidtil ikke har valgt denne mulighed synes jeg er lidt trist.

Jesper Jarlskov