[ubuntu-dk] Guides på forum / wiki

Sakse Dalum don.s at yodanism.org
Fre Jun 12 15:40:28 BST 2009

On Fri, 2009-06-12 at 15:36 +0200, Niels Kjøller Hansen wrote:
> men jeg kunne godt tænke mig at vi lavede en
> regel om at dokumentation skulle være GFDL'et eller tilsvarende.

Nu er det ikke for at starte en hæftig diskussion, men jeg ville
personligt foretrække CC by-sa.
Problemet med - eller argumentet for - GFDL er, at det tillader
"Invariant Sections", altså dele af teksten som ikke må ændres. GFDL er
altså en form for dual-license mellem CC by-sa og CC by-sa-nd.
Mit problem med GFDL er af etiske grunde - det er ikke en 100% fri
kultur licens - men samtidig tror jeg, at det kunne være et kompromis
mellem pro- og anti-Wiki-folkene. Således at man kunne juridisk (og
måske også teknisk) låse dele af guiden, som man absolut ikke ønskede
andre skulle ændre i.
Men jeg ville klart foretrække det kompromis, at man brugte CC by-sa og
så teknisk låste dele af guiden, da jeg ikke opfatter en modstand mod
kopiering og modificering af guiden andre steder.

- Det sidste jeg ønsker er, at vi decentraliserer de guides vi har,
fordi at folk er bange for, at de bliver ødelagt af andre.

- Sakse "Don S" Dalum