[ubuntu-dk] Guides på forum / wiki

Niels Kjøller Hansen niels.k.h at gmail.com
Fre Jun 12 14:36:28 BST 2009

UPS - kom til at sende e-mail midt under skrivning (OBS: CTRL+Enter
sender en e-mail i Evolution!)

Nu er jeg ikke normalt til top-posting, men da jeg ikke har lyst til at
klippe frem og tilbage i denne kæmpe-e-mail, så vælger jeg at skrive et
free-form svar. Jeg er lidt ør efter en uventet hård arbejdsdag, så hvis
jeg har misset noget, gentager noget, eller generelt siger noget
åndssvagt, så vær venlig at konfronter mig med det, men jeg vil allerede
gerne beklage på forhånd :)

Jeg er ikke så meget inde i guide-verdenen, men når vi nu er ved at
formulere en politik på området, så ville jeg da gerne give lidt input.
Målene med politikken må være:

      * At brugerne bliver præsenteret med guides af en høj kvalitet,
        der er nemme at finde og ikke indeholder for meget støj. Dette
        er bl.a. diverse snedige 'man kunne også gøre
        sådan'-kommentarer, eller en lang række spørgsmål.
      * At folk har lyst til at bidrage med disse gode guides og at det
        er let at komme fra et udkast til en god færdig guide.

Det første punkt kræver at diskussion adskilles fra guiden, og det
kræver at guiderne er nogenlunde stabile, og ikke mindst testes i en
helhed.

Det andet punkt har jeg sværere ved at svare på, men så vidt jeg kan
læse ud fra guide-skrivernes ønsker, så ønsker de ikke konstant at blive
udsat for tilfældige rettelser. Mange af forslagene lægger op til øget
bureaukrati, hvilket jeg umiddelbart ikke synes lyder fantastisk.
En løsningsmodel skal understøtte disse mål, og samtidigt hænge sammen
med den måde guides normalt skrives på.

Så vidt jeg kan forstå, så skrives de fleste af én person, der så
modtager diverse små-rettelser gennem forum, og derefter tilretter
guiden.

Jeg tror at følgende model (der låner/stjæler utroligt meget fra de
forskellige indlæg) kunne virke.

      * En opdeling mellem beta-guider og færdige guides. Jeg kunne
        forestille mig noget i retning af
        http://wiki.ubuntu-dk.org/Guider/TilfældigtGuideNavn og
        http://wiki.ubuntu-dk.org/Guider/Beta/TilfældigtGuideNavn .
      * Alle guides indeholder en header (eller footer) med følgende
        oplysninger:
              * Kontaktperson
              * Link til forum-tråd
              * Link til beta-udgave
              * Hvilke(n) version er denne guide test til
      * Forum-tråden og den beta-udgaven linker selvfølgelig til den
        'stabile' udgave
      * Den stabile udgave er låst for redigering, enten teknisk låst,
        eller 'socialt låst' (dvs. en besked med "Lad VÆRE med at
        rediger denne side, kig istedet på beta-udgaven)
      * Beta-udgaven har en disclaimer hvor der står at små-rettelser er
        velkomne, men at større sproglige ændringer eller ændret metoder
        skal diskuteres med kontakt-personen (der har det sidste ord).

Jeg forestiller mig at der ikke skal være nogle tekniske begrænsinger på
at lægge sin guide op som 'stabil', men at alle opfordres til at lægge
en guide op som beta, og lade tage en diskussion på forum før den
stabiliseres. Uanset hvad, så kan den ikke teknisk låses uden at der har
været en wiki-admin inde over.

At der opretholdes en beta-udgave efter at en guide er stabiliseret er
muligvis ikke nødvendigt, men det kunne være interessant at have en
redigerbar version til når en guide skal opdateres til den nyeste
udgivelse.

Jeg forstår fint det praktiske og det principielle i at folk gerne vil
beholde ejerskab over deres guides, men jeg vil da gerne minde om at
Ubuntu er Fri Software, og at dokumentationen også bør være Fri. Ikke at
det ekskluderer at vi overholder ovenstående regler (eller hvad vi nu
skulle komme frem til), men jeg kunne godt tænke mig at vi lavede en
regel om at dokumentation skulle være GFDL'et eller tilsvarende.

Håber at input kan bruges til noget

mvh
Niels