[ubuntu-dk] Sikkerhed i Ubuntu [Was: Re: Omfattende brugerguide til Ubuntu]

Alexander Færøy ahf at 0x90.dk
Fre Apr 17 14:34:19 BST 2009

On Fri, Apr 17, 2009 at 02:49:20PM +0200, Sakse Dalum wrote:
> Hvis Ubuntu (og GNU/Linux generelt) hypotetisk havde en markedsandel og
> brugerskare på størrelse med den Windows har, ville den teoretisk set
> have en udviklergruppe, der var meget større end noget andet proprietært
> eller kommercielt software nogensinde har haft. Med en så stor
> udviklergruppe, ville der utvilsomt blive lukket langt flere
> sikkerhedshuller, langt hurtigere og løst flere bugs, end der gør på
> nuværende tidspunkt, der derved vil modvirke den hypotetisk større
> virustrussel, samt antallet af cracker-angreb.

Det mener du forhåbentligt ikke seriøst? Mængden af sikkerhedsfejl i
software vil altid være den samme, så længe vi vælger at bruge nogle
sprog, hvor det er relativt let at introducere en ny sikkerhedsfejl i
hvis ikke du har styr på konsekvenserne af din kode.

Du glemmer at tænke på at de bugs udviklere fikser også er bugs som
udviklere har skabt...

> Så jeg er ikke sikker på, at jeg tror på security by obscurity
> princippet, når det handler om fri software.

Det virker helt sikkert ikke alene; men det kan hjælpe på en del ting.

--
Alexander Færøy
http://dev.exherbo.org/~ahf/