[ubuntu-dk] Tre udfordringer til Linux

Joergen Ramskov joergen at ramskov.org
Tir Okt 16 15:25:01 BST 2007

Quoting Soren Hansen <soren at ubuntu.com>:

> Er det ikke over RDP? Virker rdesktop (eller tsclient) ikke?

Det kan sagtens bare være mig der er dum, men da jeg prøvede det
engang, fungerede det ikke...nej, det ser ikke ud til at det var ikke
mig der var dum, i hvert fald ikke ifølge
http://en.wikipedia.org/wiki/Rdesktop

"rdesktop is also not able to accept Remote Assistance requests."

> Det er der allerede? Under system->Indstillinger->Fjernskrivebord kan du
> åbne for den slags og så forbinde til en computer v.h.a. vnc?

Kører det krypteret?

> vino (programmet som gør ovenstående i gnome) har været installeret som
> standard i Ubuntu siden Warty (4.10 altså oktober 2004).

Jeg bruger selv VNC lidt derhjemme. Jeg må indrømme at jeg ikke er
super imponeret over VNC, selv over mit netværk derhjemme hvor jeg
skulle mene der burde være nok båndbredde, synes jeg ikke det kører
perfekt men det er måske bare mig der har for høje forventninger.

Jeg har også brugt FreeNX og det er jeg noget mere imponeret over.

Det jeg godt kan lide ved Windows' "remote assistance" er at det er
personen der har brug for hjælp der bestemmer.

1. A har brug for hjælp
2. A sender en invitation vi IM eller email til B og spørger om hjælp.
3. B logger på og får "view-only" access
4. B kan, hvis A giver lov, få fuld adgang til maskinen.

Derudover har invitationerne en udløbsdato. Dvs. der er lukket af
medmindre der er udsendt en invitation og den ikke er udløbet.

Sidst men ikke mindst skal jeg så også lige tilstå at det ikke er
noget jeg har brugt lang tid på at undersøge, simpelthen fordi det
ikke har været så relevant for mig endnu.

Ps. Som sidebemærkning så håber jeg at flere og flere af dem jeg
kender skifter til Vista (hvis de ikke skifter til Linux) da jeg ikke
kender en dart til Vista, så de bliver nødt til at finde support andre
steder :p

--
Joergen Ramskov

Det tager kun fem minutter at handle i Fakta, men det er både hurtigere og
billigere at plyndre en Irma-butik.
Ungdomshusets Venner
[ATS @ Politiken.dk]