[ubuntu-dk] Tre udfordringer til Linux

Soren Hansen soren at ubuntu.com
Ons Okt 17 08:48:31 BST 2007

On Tue, Oct 16, 2007 at 04:25:01PM +0200, Joergen Ramskov wrote:
> Det kan sagtens bare være mig der er dum, men da jeg prøvede det
> engang, fungerede det ikke...nej, det ser ikke ud til at det var ikke
> mig der var dum, i hvert fald ikke ifølge
> http://en.wikipedia.org/wiki/Rdesktop
>
> "rdesktop is also not able to accept Remote Assistance requests."

Ok.

> Kører det krypteret?

VNC er ikke krypteret, nej. Du kan med fordel lave en SSH-tunnel.

> Jeg bruger selv VNC lidt derhjemme. Jeg må indrømme at jeg ikke er
> super imponeret over VNC, selv over mit netværk derhjemme hvor jeg
> skulle mene der burde være nok båndbredde, synes jeg ikke det kører
> perfekt men det er måske bare mig der har for høje forventninger.

Det er lidt svært at komme med en masse smart input til om ting møder
andre folks forventninger, så det vil jeg lade være med at forsøge :)

> Det jeg godt kan lide ved Windows' "remote assistance" er at det er
> personen der har brug for hjælp der bestemmer.
>
> 1. A har brug for hjælp
> 2. A sender en invitation vi IM eller email til B og spørger om hjælp.
> 3. B logger på og får "view-only" access
> 4. B kan, hvis A giver lov, få fuld adgang til maskinen.
>
> Derudover har invitationerne en udløbsdato. Dvs. der er lukket af
> medmindre der er udsendt en invitation og den ikke er udløbet.

Den måde det fungerer med vino, er at der i
System->Indstillinger->Fjernskrivebord er en knap, man kan trykke på, så
din mailklient åbnes, så kommandoen sendes via e-mail. Du kan så sætte
vino til at spørge dig om lov før en fjernbruger får lov til at se din
desktop.

--
Soren Hansen
Ubuntu Server Team