ubuntu-dk Firefox startsiden - små rettelser

Niels Kjøller Hansen niels.k.h at gmail.com
Man Apr 17 13:16:31 BST 2006

man, 17 04 2006 kl. 10:52 +0200, skrev Thavarajah Sabanathan:
> Hej '
>
> ang oversættelsen "community" begrebet.
>
> Jeg synes det lyder mere moderne at sige ubuntusamfundet, end derimod
> ubuntufælleskabet som lyder mere gammeldags. Ifølge www.ordbogen.com
> er begge oversættelse korrekt.

Tak for opslaget i ordbogen.

Efter min mening er det ikke et spørgsmål om hvad der lyder gammeldags,
men hvad der rent faktisk er tale om. Fællesskab og samfund er to
forskellige sider af begrebet community.

Det vi skal hitte ud af, er hvad Ubuntu-'communitiet' er for en
størrelse. Fællesskab er (også ifølge ordbogen) noget man oftest har med
sine naboer, altså folk man har kontakt med. Samfund er noget mere
ordnet efter regler.

Man kunne argumentere for at vi gerne vil have det til at
ubuntucommunitiet til at fremstå som et fælleskab, hvor alle er lige og
ikke bundet af formelle regler.

Ubuntucommunitiet er bygget op gennem en lang række råd, med  højeste
instans samlet i Community Council (sådan har jeg forstået det, i
hvertfald), og vi har et fælles kodeks, der skal underskrives før man er
officielt er en del af samfundet. Jeg vil derfor mene, at vi skal bruge
ordet 'samfund' som community.

Jeg er dog på den anden side i tvivl om at når vi skal oversætte
'community contributed documentation', om det stadig skal være samfund.
Denne dokumentation bliver skrevet mere anarkistisk, og er ikke bundet
af samfundsopbygningen. Derudover er 'community contributed
documentation' rigtigt svært at få til at lyde godt i en oversættelse.

/Niels Kjøller Hansen