[Ubuntu-cat] Preferits al llançador de Ubuntu 20.04.5 LTS

Walter Garcia-Fontes walter.garcia a upf.edu
dim des 13 11:30:05 UTC 2022

* Paco Rivière, paco a riviere.cat [12/12/22 22:31]:
> He triat gdm3
>
> He fet sudo apt install ubuntu-desktop
>
> I ha instal·lat moltes coses i m'han canviat totes les icones (1).
>
> He reiniciat i abans d'entrar a la icona de sota a la dreta em surten 4 opcions:
>
>  GNOME
>
>  GNOME clàssic
>
> ·Ubuntu
>
>  Unity

"Ubuntu" és la versió del Gnome actual.

>  Però no hi cap opció "wayland"

L'opció wayland em sembla que no surt, perquè és el defecte. Però si
surt la de X11.

echo $XDG_SESSION_TYPE

t'hauria de dir si estàs en wayland o X11.

> Si trio qualsevol dels tres primers, em surt una barra diferent del
4, Unity, sense paperera- La paperera només surt al Unity i a més la
el fons de pntalla surt talla a les dues pantalles laterals. Tampoc no
em surten opcions per minimitzar ni la X per tancar cap aplicació.

L'Unity encara es pot configurar però s'ha de baixar de repositoris
alternatius. Estan per treure un "sabor" oficial, però encara no està
disponible em sembla.

> A les tres primeres, l'aspecte és tot diferent, amb les noves icones
>(1). Activitats és a la esquerra de la barra superior i la "barra de
>les aplicacions" no ha canviat. Nomes que als 2 gbomes la barra és més
>ampla i no arriba a banda i banda de la pantalla, si no que està
>centrada.

Com et deia, l'entrada que posa "Ubuntu" és la versió del Gnome
oficialment mantinguda per Canonical.

> Però en les 4 opcions, segueixo sense veure el que tinc a
>l'escriptori, ni puc crear carpetes a l'escriptori, ni puc afegir el
>terminal a la barra, no tinc l'opció al clicar amb el botó dret de
>ratolí. Tampoc puc cercar el gedit en cap de les 4.

Això ara són extensions del Gnome que s'han d'habilitar. Jo a les
actualitzacions i instal·lacions que he fet sempre les he trobat
habilitades. El que pots fer és instal·lar un programa que es diu
GNome Extensions, i mirar quines extensions tens instal·lades i
habilitades. Això també es pot fer des dels navegadors Firefox o
Chromium (instal·lar i habilitar extensions del Gnome), fes una cerca
per veure com es fa, no és complicat.

> Jo crec que ja tenia el gnome, o al menys part d'ell, però no el tenia prou bé configurat.
>
> Per que al sortir la primera opció que m'oferia (·Ubuntu) tenia un punt, i entenc que això volia dir que era la darrera que havia utilitzat.
>

> Així que ara hauria de desinstal·lar l'Unity i aconseguir que el gnome vagi bé. Com?
>
> Suposo que he de desintal·lat el lghtdm:

L'Unity certament el pots desinstal·lar, si no el fas servir, però no
hauria d'interferir amb l'escriptori Gnome.

Pel que expliques no sé si no et convé fer una instal·lació neta des
de 0. En haver actualitzat des d'una versió tan antiga, sembla que han
quedat unes quantes coses mal configurades i potser falten coses a
instal·lar.

--
Walter Garcia-Fontes
L'Hospitalet de Llobregat