Vettiga DNSBLs?

Anders Wallenquist aw at kreawit.se
Tis Okt 15 06:24:30 UTC 2013

2013-10-14 20:28, Andreas Olsson skrev:
> Någon som har någon uppfattning om vettiga DNSBLs? Då den eller de
> kommer att användas som basis för att helt avvisa SMTP-anslutningar så
> föredrar jag blocklistor lagda åt det mer konservativa hållet.
Just nu har vi dessa på de flesta mail-servrarna:

     zen.spamhaus.org
     bl.spamcop.net

Titta på den lista som denna svartlistningscheck genererar så kanske du
får någon inspiration?

     http://multirbl.valli.org/lookup/ip/html

Fil2ban är rätt bra också om man vill "helt avvisa SMTP-anslutningar"
som missbrukat förtroendet. Det finns en handfull scenarier som fail2ban
hanterar bättre och snabbare än SBL:er.

/Anders