I övervakningens tider

Evert Larsson westankierr at telia.com
Tis Juni 18 23:21:52 UTC 2013

Lite överraskad att denna min länk skulle orsaka denna sidodiskussion.
Vad jag hoppats på var en värdering från kunnigare medlemmar på listan
om artikelns trovärdighet, men också mer uppslag i detta ämne. Det
saknas en seriös diskussion om faran med intrången i våra datorer där
allt viktigare dokument kommer att finna sin enda representation den
digitala. Det handlar alltså inte bara om vår rätt att skydda vårt
privata liv.

Eftersom de Israeliska företagen i säkerhetsbranchen är  många och
spjutspetsföretag kommer det att finnas ett extra stort intresse att
granska deras förehavande. Att dessa företag dessutom lever i en
politisk miljö, den Israeliska staten,  som är både rasistisk och
aggressiv mot sin omgivning gör inte frågan mindre het.

Att Windows med all säkerhet innehåller funktioner som ingen idag vet
något om och att program byggd på öppen programvara är det enda sättet
som finns att skydda oss står utom allt tvivel och är den viktigaste
anledningen till att jag under 15 år använt Linux. Delar din bedömning i
övrigt Gunnar.

Hälsningar
Evert Larsson