Re: Möte 2. Punkt 4 Strukturering av informationskanaler

Johan Gårdfeldt gnuboxer at gmail.com
Tors Nov 25 23:57:12 GMT 2010

Jag är med på allt HakanS skriver utom mailinglistan. Vi behöver imo göra
ett ordentligt omtänk gällande support, men sändlistamn är imo extremt
olämplig - amelia har nämnt flera av skälen till varför. Detta är förresten
första gången jag använder den själv. Jag vill absolut inte ha mer mail än
nödvändigt nu när man t.o.m. får mailen pushade till mobilen... Sen tycker
jag Amelias idé är kanonbra. Med en sån lösning kan vi också lätt hålla
ordning i dessa medlemstavlor. Allt tjafs i dessa tavlor knoppas bara av
direkt och läggs i debattavlan. Sen kan dom som vill gapa ihjäl sig där om
vad dom nu vill. Då kan vi få bort alla otrevliga diskussioner från den
'öppna' delen av forumet men utan att behöva moderera hårdare, ändra regler
för forumet med allt vad det leder till i diskussioner om censur á la Nord
Korea o.s.v...

Grejen med wikin kopplar jag inte alls. Ingen verkar ha ett intresse att
arbeta med den men 'alla' verkar emot att rensa ur den, skrota den eller
whatever. Jag anser att - om den skall vara kvar alls - så är det i så fall
för dokumentation för projektgrupperna eller nåt... Sen fattar jag iof inte
varför vi inte skulle dokumentera LoCot och grupperna i Launchpad om vi ändå
skall köra LP till planering och revision? Varför splitta upp det mer än
nödvändigt?

Vad gäller guider o.s.v. så har wikis aldrig varit ett bra medium för dessa.
Ta t.ex. swedroid.se som har en *sjukt* välskött gemenskap. Deras wiki är
ändå halvkatastrofal och titt som tätt så är det folk som fysiskt tar livet
av sina androidnallar när dom följer nån inaktuell guide - och gång på gång
ser jag hänvisningar á "titta i wikin" på forumet där ändå. Guider är
kanonbra, men man får hålla ordning som bara den, rensa ut inaktuellt
o.s.v...

Så jag anser helt klart att guiderna skall ut i Portalen. Om inte så får
minst en - helst två - gå in och ta ansvar för wikin - och då avser jag
primärt innehållet, inte endast det tekniska (som var det enda som vår gamla
Wikiadmin var ansvarig över).

Portalen är sen gemenskapens förstasida. Här kör vi nyhetsflöde, twitter +
FB-uppdateringar & en kalender. I övrigt är den vad ordet avser, en 'dörr'
in till gemenskapen. Vi har meny för tillgången till undersidor med info,
guider o.s.v... Vi kör helt enkelt på som idag fast löser vad som behöver
lösas med den.

Och efetrsom supportbiten har kommit upp så är det så att jag och några
andra har lite idéer om hur man ev. kan strukturera om den - och då kanske
inte hänvisa till forumet som första steg (eller ens andra) där. Men detta
är såväl off topic som för tidigt att gå in på detaljer. Men vi skall börja
testköra lite olika idéer inom kort och känner vi att det kanske kan vara
nåt att ha så slänger vi upp lite mer info om hur vi tänker framöver och så
går vi vidare därifrån. :)

Mvh/Johan Gårdfeldt

> Detta är mitt förslag till strukturering av informationskanalerna:
>
> IRC-kanalerna
>
> #ubuntu-se används för support och allmänt ubuntu-prat.
> #ubuntu-se-mote används för LoCo-möten (t.ex planering och uppföljning av
projekt, omröstningar etc., som berör hela locot.