root

Gustav Andersson gustavlidingo at gmail.com
Fre Apr 17 20:40:50 BST 2009

Jag minns inte / tror inte jag någonsin vetat hur man gör för att logga in
som root, utöver via recovery-mode (tror jag det var). Jag har alltid kört
sudo och gksudo, och när de sen ber om lösenord så använder man det man
loggade in med.

Dock, på ett sätt som man inte bör prova alls, lyckades jag ta mig in som
root. Jag hade stängt av gdm auto-start, så jag kom bara in i tty-konsollen.
genom att köra sudo gdm blev jag inloggad som root och fick gui.
Men ett gott råd, gör inte om mitt misstag, tog mig ett bra tag att få på
gdm igen som auto-start och få altl att funka igen...

Hälsningar
Gustav