Hjälp, Ännu en rookie: Flytt av Outlook e-post o inställningar till Evolution.

NilleB nilleb at glocalnet.net
Fre Mars 7 18:26:20 GMT 2008

Hej!

Har i många år brottats (gjytte-) med WinXX-XP, den senare höll alldeles på
att ta över hela min HD.
Har en gammal trött Amilo D, 1200 MHz, 384 MB, 27,95 GB HD.
Kör NMT´s trådlösa 3G på 450 MHz, funkar bra här ute i skogen där knappt GSM
Telefonledningen skulle bäst passa på museum, 4 st blanka trådar på ruttna
trästolpar (s.k. hackspettstelegraf).
Lite blötsnö eller regn så har man tur om det går att ringa överhuvudtaget,
så ADSL har har jag sagt upp.

Körde Ubuntu-7.10-nordic-remix-desktop-i386.rar från CD´n för några veckor
sedan och blev helt "frälst".
Allt bara fungerade internetbank med kontoutskrifter, e-post hämta o skicka
mm, bara att fylla i resp konto kod.
Inga strul med skrivare, internet eller annat!!!

Detta vill jag ha!

Gjorde en något förhastad installation av Kubuntu som resulterade i
ominstallering av Win XP, nåja det blev lite nya partioneringar för XP´n.

C:\	NTFS	7 GB Win XP
E:\	NTFS	2 GB Div små prog o egna data. Win skall hållas kort!
 DVD "ramlade" in som D:   Oops ;D

Grunnade länge över hur partionering funkade i Ubuntu men hittede ett
suveränt forum:
"Partitioner (Eller: Jag vet inte hur jag skall Partitionera)".
Den läste jag fram och baklänges några ggr så det började klarna. Tog också
hem de två guider som tipsades om i tråden av ycc.
Så här gjorde jag med hjälp av gksudo gparted:

/swap		512 MB	ska man ha, det har chefen sagt
/tmp	ext3	512 MB	"För att inte förarga demonerna......" ;)
/	ext3	10 GB		"(här finns rum för allt...." det var det som missades i
första försöket med Guiden, tror jag ;)
/home ext3	resten	nånstans ska man ju spara skräpet.

E: är ju bara en övergångshistoria för bl.a. Garmin GPS prog, Outlook e-post
o sånt, tills man lärt sig köra Wine eller hittat fungerande Ubuntu
alternativ.

Å sedan manuell installation, så man ser var grejerna hamnar. Den som lyder
råd....är mindre dum;)

Har haft en "skarp" Ubuntu installerat sedan i går kväll, nåja natt då.

Det mesta fungerar och man kan se NTFS (körde in ntfs-3g och ntfs-config,
TACK ycc) innifrån Ubuntu, men sorge barnet Outlook.
Vad göra åt det ouppfostrade sladdbarnet?
Den vill inte frivilligt släppa ifrån sig e-post och nappar flåt mappar,
lyckades inte ens få Outlook Express att tyda .pst filerna från Outlook.

Har läst ett antal olika förslag på Sv o Eng hur man trixar över e-post o
mappar till Evolution via bl.a. Thunderbird men det verkar bli strul hur man
än gör.

Hjälp, är det någon som har en lösning?

Detta kommer via Win XP o Outlook där jag är och rotar runt efter någon
förbisedd export funktion .csv eller?

Är trött i tänken o ögona hänger som sladdlampor som farbror flygarn brukar
säga;)

Nilleb

PS Kan bara logga in på Ubuntu Sverige via länken i "Välkommen till Ubuntu
Sverige, skickat 20080225 00:29". Loggar jag in direkt på hemsidan blir det:
Fel lösenord alt ~"Ledsen någon nilleb at glocalnet.net finns inte" Byta lösen
går inte heller. Har jag någon fel inställning i mina webläsare IE6 resp
Firefox eller bara mobbad? DS