Bokföringsprogram till Linux

Stian Rødven Eide stian at julipan.org
Sön Mars 2 18:06:02 GMT 2008

su den 02.03.2008 klokka 18:29 (+0100) skreiv Andreas Olsson:

> Javisst förespråkar Ubuntu fria alternativ. Däremot har jag svårt att se hur
> Ubuntu skulle kunna vara helt emot propertiera lösningar med tanke på att
> inte bara Multiverse finns, utan även är aktiverad som standard numera.
>
> Sen, vilket är en diffusare kopplingar, så har vi ju alltid Canoncials
> kommersiella repository.

Att Ubuntu/Canonical gör saker som strider emot Ubuntu:s filosofi tycker
jag också är problematisk.

> Hur definerar du ett alternativ? Ett program som gör typ ungefär samma sak
> alternativt ett program som uppfyller samma kravspecifikation?

Ett alternativ är någonting man kann välja i stället för något annat.
Det är kanske inte bra att jag kallar fria program för "alternativ"
eftersom det innebär att proprietär programvara skulla vara en norm, men
det jag menar är i alla fall att man inte borde använda proprietär
programvara om man inte måste.

> Är det inte mycket trevligare att tro gott om sida medmänniskor? :-)

Det håller jag med dig i, men ibland blir nogra av mina medmänniskor
betalat för att övertyga andra om saker som inte nödvändigtvis gynnar
dom, något som spam är ett gott exempel på. ;-)

/Stian