Bokföringsprogram till Linux

Andreas Olsson andreas at arrakis.se
Sön Mars 2 17:29:04 GMT 2008

Den Sunday 02 March 2008 18.17.29 skrev Stian Rødven Eide:
> Denna listan är specifikt för Ubuntu, och proprietär programvara strider
> emot Ubuntu:s filosofi
> (http://www.ubuntu.com/community/ubuntustory/philosophy).

Javisst förespråkar Ubuntu fria alternativ. Däremot har jag svårt att se hur
Ubuntu skulle kunna vara helt emot propertiera lösningar med tanke på att
inte bara Multiverse finns, utan även är aktiverad som standard numera.

Sen, vilket är en diffusare kopplingar, så har vi ju alltid Canoncials
kommersiella repository.

> Man borde i alla fall inte rekommendera proprietär programvara när det finns
> fria alternativ.

Hur definerar du ett alternativ? Ett program som gör typ ungefär samma sak
alternativt ett program som uppfyller samma kravspecifikation?

> När det gäller den ursprungliga frågan undrar jag lite om den värkligen
> finns. Jag fick inte detta mejlet, och hittar heller inte frågan i
> arkivet på
> https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-se/2008-March/thread.html

Hur skulle jag ha kunnat referera till det ursprungliga meddelandet om det
inte fanns? Förövrigt så pekades ju Houstons mailheaders på det.

Att du inte hittar de tidigare mailen i tråden är för att du tittade för nyss.

https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-se/2007-September/thread.html

> Om det aldri fanns någon ursprunglig fråga är det svårt att tolka "Linux
> Huston":s mejl som annat än oönskad reklam för ett proprietärt program
> (dvs. spam).

Är det inte mycket trevligare att tro gott om sida medmänniskor? :-)

// Andreas