SV: Problem med wifi

mattias mj at mjw.se
Mon Juli 7 21:30:40 BST 2008

*suck*
du och ja har samma fel
fast ja kan scanna
-----Ursprungligt meddelande-----
Från: ubuntu-se-bounces at lists.ubuntu.com
[mailto:ubuntu-se-bounces at lists.ubuntu.com]För Per Arve
Skickat: den 7 juli 2008 22:27
Till: Ubuntu Sverige
Ämne: Re: Problem med wifi

  Jag har också problem med wifi. Det fungerar när jag kör nätverket utan
säkerhet , men jag lyckas inte när jag sätter på wep eller wpa. Om jag
sätter i nätverket sätter wifi till "roaming" så kan jag se flera olika
accesspunkter i nätverksmenyn, den där uppe till vänster i fönstret.

  Just nu provar jag med att istället för roaming sätta in mitt nätverksdata
i nätverk-appen. Statusen är följande
  iwlist  wlan0 scan ger "No scan results",
  ifconfig ger

  wlan0  Link ecap:Ethernet HWaddr ...
               inet6 addr: fe80::20d:88ff:..

  wlan:avahi Link encap:Ethernet HWaddr ...
               inet addr:169.254.5.193 ...

  ipnummret påminner inte om nåt. Accesspunkten delar ut 10.0. ... adresser
och dess yttre adress börjar med 200-något.

  syslog:

  ... dhcclient: DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67 interval
15
  ... dhcclient: No DHCPOFFERS received.
  ... dhcclient: No working leases in persistent database - sleeping.

  Nybörjare med UBUNTO som inte gillar att köra nätverket öppet.

  Mvh, Per Arve