Problem med wifi

Per Arve perarve at yahoo.se
Mon Juli 7 21:27:04 BST 2008

Jag har också problem med wifi. Det fungerar när jag kör nätverket
utan säkerhet , men jag lyckas inte när jag sätter på wep eller wpa.
Om jag sätter i nätverket sätter wifi till "roaming" så kan jag se
flera olika accesspunkter i nätverksmenyn, den där uppe till vänster
i fönstret.

Just nu provar jag med att istället för roaming sätta in mitt
nätverksdata i nätverk-appen. Statusen är följande
iwlist  wlan0 scan ger "No scan results",
ifconfig ger

wlan0  Link ecap:Ethernet HWaddr ...
              inet6 addr: fe80::20d:88ff:..

wlan:avahi Link encap:Ethernet HWaddr ...
              inet addr:169.254.5.193 ...

ipnummret påminner inte om nåt. Accesspunkten delar ut 10.0. ...
adresser och dess yttre adress börjar med 200-något.

syslog:

.... dhcclient: DHCPDISCOVER on wlan0 to 255.255.255.255 port 67
interval 15
.... dhcclient: No DHCPOFFERS received.
.... dhcclient: No working leases in persistent database - sleeping.

Nybörjare med UBUNTO som inte gillar att köra nätverket öppet.

Mvh, Per Arve