fstab nollställs vid omstart

Conny uncurbed at swipnet.se
Tors Dec 25 13:31:57 GMT 2008

Johannes Schill skrev:

> Du ska ej kunna redigera fstab utan att vara superuser - nej.
>
> Bäst vore om vi får se hur din fstab ser ut, innan och efter du redigerar den.
> Även hur det ser ut när du kör "sudo fdisk -l".
>
> Om jag vore dig skulle jag välja mellan att..
> 1) Felsöka vidare. Lägga till en partition i taget i fstab och starta
> om. Se om den skriver över filen vid varje uppstart eller om det är
> när du lägger till en viss partition.
> eller
> 2) Testa att installera "disk manager" och se om det löser dina
> problem. Paketet heter usermode: "sudo apt-get install usermode" eller
> [...]

Med den konfigurationen jag svarade med först så har jag fått det att
fungera!
Jag monterade dom i /media pga att annat dök de inte upp i nautilus
filhanterare.
Jag märkte åxå att det skapades monteringspunkter automagiskt (det
gjordes i början)
Sen var jag iaf tvungen att skapa monteringspunkter i /media, väldigt skumt.

Conny