nere?

Johan Ramm-Ericson ubuntu at ramm-ericson.se
Tis Sep 11 08:08:06 BST 2007

Hej,

OK, så här är det: servern som Ubuntu Sveriges forum & web kör på hostas
av Serverpronto (http://www.serverpronto.com). Canonical betalar för den
serverhyran.

Serverpronto är billiga, men knappast bra. Det syns bl.a. i deras oanat
dåliga förmåga att hantera eventuella fel på deras servrar. Dock så var
Serverpronto en bra lösning när Canonical / Ubuntu precis kom igång med
sin verksamhet och inte hade hur mycket pengar som helst (visst, Mark
Shuttleworth sponsrar, men flödet är begränsat). Den lösningen är inte bra
idag.

Samtidigt så har vi också fiaskot med att 5 av 8 loco servrar blev
crackade och användes för intrångsförsök i andra servrar (dock _inte_
ubuntu-se servern). Det hände för att ansvarsfördelningen var oklar så att
de 5 servrarna aldrig patchades på 2 år.... Det var enormt pinsamt för
Canonical, och en PR-förlust; resultatet är att Ubuntu har en skugga av
dåligt säkerhetstänkande över sig - i var fall hos media. Notera; det är
sällan dålig säkerhet handlar om tekniska tillkortakommandon, det handlar
i betydligt större utsträckning om mänskliga tillkortakommanden - så även
i detta fall.

Nu sitter alltså Canonical och funderar över hur man skall hantera Loco
servrarna; de Locos som endast har en Drupal / MoinMoin Wiki / MediaWiki
installation att sköta har tagits emot i Canonicals datahall och sköts av
Canonicals sysadmins. Däremot så har vi flera Locos som kör andra
mjukvaror som t.ex. forummjukvara (både ubuntu-se och ubunti-fi kör SMF på
samma server) - dessa vill Canonicals sysadmins i dagsläget inte ta ansvar
för eftersom det blir för mycket jobb och deras egentliga huvudansvar är
servrarna som hostar diverse tjänster för ubuntu.com. Ubuntu-se hamnar
därför för tillfället i litet av ett ingemansland. T.ex. kan jag i
dagsläget  inte prata med Serverpronto samtidigt som Canonical sysadmins
har massor med annat att göra och att det är enormt tidskrävande att hålla
Serverpronto i handen.

Det har pratats i lösa termer om att ett antal Loco servrar skulle skötas
av en grupp frivilliga Community sysadmins (på samma sätt som Lars och jag
sköter dagens ubuntu-se server). Dock har man inte bestämt sig och jag kan
tänka mig att en del tvekan handlar om att Canonical / Ubuntu inte har råd
med ytterligare en prestigeförlust orsakad av servrar som man egentligen
inte har ansvar för men som kommer att kopplas ihop med ens namn ändå. Det
är _min_ tolkning av situationen, det är inte ett officiellt uttalande.

Alltså; för att äntligen komma till avslut - servern har hårdvaruproblem,
samtidigt så är det diverse kringresonemang som gör att en lösning på
detta kan dra ut på tiden. Det enda jag kan be er om är tålamod. Notera
också att en server driven i Ubuntu Sveriges regi - vi betalar själva för
bandbredd och server - inte nödvändigtvis löser problemet; se ovan
resonemang om PR-förluster.

mvh
Johan R-E

PS. Förresten; om någon vill försöka påverka situationen så tror jag att
det bästa sättet är att framföra synpunkter / lösningar till våra
Kontaktpersoner Urban och Bossieman. Därefter kan dom försöka nå in i
Canonicals inre. Det kommer inte att gagna någon om hela Ubuntu-se
mailbombar diverse personer hos Canonical.

PPS. Mer att läsa:
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-se/2007-August/002418.html
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-se/2007-September/002424.html
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,15414.0.html