Re: Desperat i behov av hjälp!! Ubuntu Upplösning.

Micke Karlsson mmmicke at gmail.com
Fre Juni 22 08:52:56 BST 2007

On 6/20/07, jimmy the saint <jimmy-saint at saintly.com> wrote:
> Hej! gott folk
>
> Nu har jag för första gången provat Ubuntu pga att jag är så jäkla less på
> Ms...Och allt är frid och fröjd älskar dess utseende och dess snabbhet!!.MEN
> så klart har jag ett stort problem som verkar vara ett mycket välkänt sådant
> Jag sitter på en laptop med intel 915 extreme grafics kort och kan som sagt
> INTE ändra upplösningen...Har tittat igenom ALLA tänkbara lösningar allt i
> från det där 915Resolution som är installerat. Och ändringar i min config
> utifrån vad jag läst runt om på olika forum med mera...men inget
> [...]

Hej Jimmy,

För min del räckte det att installera 915resolution som du nämner.
Därefter kunde jag ändra till rätt upplösning i xorg.conf
(/etx/X11/xorg.conf), för att sedan starta om och få rätt upplösning.

I min xorg.conf står det:
Section "Screen"
	Identifier	"Default Screen"
	Device		"Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/940GML Express Integrated
Graphics Controller"
	Monitor		"Generic Monitor"
	DefaultDepth	16
	SubSection "Display"
		Depth		1
		Modes		"1440x900"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth		4
		Modes		"1440x900"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth		8
		Modes		"1440x900"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth		15
		Modes		"1440x900"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth		16
		Modes		"1440x900"
	EndSubSection
	SubSection "Display"
		Depth		24
		Modes		"1440x900"
	EndSubSection
EndSection

För att ändra i xorg.conf kan du t.ex. öppna terminalen och skriva:
 sudo gedit /etc/X11/xorg.conf
och sedan skriva in ditt lösenord. Kom ihåg att göra en backup-kopia
innan du ändrar något!

Det kommer förmodligen inte räcka med att du ersätter din
Screen-sektion med min. Du måste anpassa den efter namnet på din
Identifier, Device och Monitor. Det viktiga är att du lägger in rätt
upplösning (på min Dell Latitude D620 är det 1440x900, det är troligen
annorlunda på din). Har du en CRT-skärm kanske du vill lägga in mer än
en upplösning, men har du LCD räcker det med en, om du frågar mig.

Lycka till, och tveka inte att fråga igen om du inte förstår eller om
du får mer problem! Med Ubuntu finns hjälpen aldrig långt borta.

/micke